Patagonia säger hej då till neopren

Patagonia säger hej då till neopren

Efter några år med ett par neoprenfria våtdräkter säger Patagonia nu hej då till det oljebaserade materialet och ersätter det med naturligt gummi.

Publicerad

När Patagonia 2008 började tillverka våtdräkter insåg de snabbt att tillverkningen av neopren inte var bra för miljön och därför inte passade in i Patagonias företagsfilosofi. De började därför forska på alternativa material och tillsammans med gummitillverkaren Yulex har de tagit fram ett helt neoprenfritt alternativ. Det har testats i ett par modeller under några år och fungerat så bra att Patagonia under 2016 helt fasar ut neopren i sina våtdräkter. Samtliga 21 modeller – för vattentemperaturer på 0–20° –  kommer 2016 att vara tillverkade i ett material som består av 85 procent gummi och 15 procent neoprenfritt syntetgummi för att öka tåligheten mot UV-strålning.

– Surfare och tillverkare av våtdräkter, inklusive Patagonia, har varit beroende av neopren under många år trots att det är ett oljebaserat, icke-förnybart material som kräver stora mängder energi vid tillverkningen, säger Hub Hubbard på Patagonia. Neopren är ett smutsigt material men det har inte funnits något alternativ. Förrän nu. Tillsammans med Yulex har vi utvecklat ett växtbaserat alternativ som förändrar allt och nu kan vi säga hej då till neopren för alltid.

Genom att fasa ut neopren minskar Patagonia sina utsläpp av koldioxid med runt 80 procent. Dessutom gör de som de brukar när de tar fram en ny teknik och erbjuder den till andra varumärken för att snabbare fasa ut skadliga material från marknaden. De första modellerna släpps i mars och till sommaren finns det inga neoprendräkter kvar i Patagonias kollektion.

 

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: ROSWI AB
  • Telefon: 08-505 665 00
  • Verksamhetsinfo: Roswi är en grossist och importör av kvalitetsprodukter inom sport-, fritids- och outdoorliv. Lagerhållning samt leverans sker från lagret i Täby, vilket också garanterar snabba leveranser.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

18 kommentarer

Nicolas: På Sportfack skiljer vi till rätt stor del på materialet i respektive kanal. Visst görs det jobb av undersökande karaktär, men de har vi hittills vikt för printugåvan för att ge maximal...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842