Detaljhandelsindex september

Detaljhandelsindex september

September blev en fantastisk månad för detaljhandeln  och även om sporthandeln ökade med 5,4 procent så var det under snittet för sällanköpshandeln.

Publicerad

När Handelns Utredningsinstitut (HUI) redovisar siffrorna för detaljhandeln under september månad så är det snudd på idel positiva siffror. Den enda bransch som backade var skohandeln som gick tillbaka med 1,9 procent.

För sporthandeln var september årets tredje bästa månad med en ökning på 5,4 procent men trots det var den siffran lägre än snittet för jämförbara branscher i sällanköpshandeln. Sällanköpshandeln som helhet ökade nämligen med hela 6,0 procent. September var som bekant en väldigt varm höstmånad vilket gjorde att efterfrågan på saker som cyklar, löparskor och golfutrustning var fortsatt hög och därför kunde sporthandeln hålla uppe priserna i dessa segment som normalt sett börjar sina reor då.

Tillväxten på 5,4 procent är för löpande priser (försäljning i kronor), tillväxten mätt i fasta priser (försäljning i volym) hamnade på 6,5 procent vilket innebär att ökningen i volym var större än ökningen i kronor. I klartext betyder det att snittpriset har sjunkit sedan september förra året vilket innebär att prisnivån i sporthandeln fortsätter att sjunka. Antingen genom fortsatt allmän prispress eller genom att kunderna väljer produkteri en lägre priskategori.

De branscher som gick allra bäst var järn och bygg (+14,1 %), möbler (+12,5 %) och leksaker (+11,7 %). Däremot hade elektronikhandeln en svag månad (+0,6 %) efter ett väldigt bra första halvår.

På årsbasis har sporthandeln nu ökat med 5,2 procent. Det är en siffra som ska jämföras med helåret 2014 då sporthandeln ökade med 1,9 procent efter en bra julhandel som var upp med 5,8 procent. Så om bara julhandeln blir bra så kan sporthandeln räkna med ett riktigt bra 2015.

 

Tillväxten i sporthandeln sedan januari 2013.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842