Så ser Intersports nya butikskoncept ut

Så ser Intersports nya butikskoncept ut

I dag nyöppnar Intersports butik på Drottninggatan i Stockholm med kedjans nya butikskoncept. Ett koncept som ska göra butiken till Europas modernaste.

Publicerad

Ulf Kinneson

I inbjudan till premiären av Intersports nyöppning av butiken på Drottninggatan i Stockholm stod det att den efter omgörningen skulle vara Europas modernaste sportbutik. Det är klart att vi blev nyfikna på vad Intersport hade gjort med den 3 400 kvadratmeter stora butiken.

Det som slår en direkt är att de har gett några utvalda varumärken egna ytor där de på ett mer sammanhängande sätt kan presentera sina produkter. Det är inga riktiga shop-i-shops utan alla ytor har samma inredning där det finns plats för stora imagebilder och hyllorna skyltas med loggor istället för avdelning. Det kanske inte låter som så mycket men det gör all skillnad i världen. Nu kan varumärkena visa hur deras produkter hänger ihop och de kan dessutom koppla ihop det med aktuella kampanjer eller slogans. Det blir tydligare och mycket snyggare.

– Vi vill ta positionen Bäst på sport och det gör vi tillsammans med några av de största globala varumärkena, säger Ulf Kinneson som är vd för Intersport Sverige. De får egna ytor men med vår inredning så att vi inte bygger sönder butiken. Samtidigt ligger Nikes löparyta ihop med andra löparprodukter och deras fotbolssyta ihop med andra fotbollsmärken. Det blir både avdelningar för olika sporter och ytor för enskilda varumärken så att det ska vara lätt för kunderna att hitta.

Peter Kantzy

– Vi har valt att jobba tajtare med vissa av våra leverantörer eftersom de har varit framgångsrika under en längre tid hos oss, säger Peter Kantzy som är butikschef. Men vi har också valt att ta in varumärken som Under Armour och Haglöfs och ge dem egna ytor eftersom vi känner att de är på gång. En av anledningarna till att vi väljer att ge varje varumärke en egen avdelning är att vi har sett att många kunder köper hela kit på en och samma gång och vill att allt ska matcha. Tidigare köpte de tajts ena veckan och kom tillbaka en månad senare för att köpa en top och ytterligare några månader senare köpte de skor. Nu köper de allt på en gång och då passar det bättre att varje varumärke har sin egen yta.

Nästa sak som är en stor skillnad är att butiken har fått väldigt många fler skyltdockor. Det är skyltdockor precis överallt och lite skämtsamt är det lika många skyltdockor i den här butiken som sammanlagt i alla andra Intersportbutiker i landet. Det är bra, riktigt snyggt och kunderna får se plaggen på kroppar vilket skapar ett helt annat köpsug än om de bara hänger på en galge. Modernt, och det är ju precis det som var meningen med det nya konceptet.

Modernast i det nya konceptet är dock de terminaler som står uppställda runt om i butiken. På dessa terminaler, som är som gigantiska Ipads, kan kunderna titta igenom hela Intersports sortiment och på så sätt hitta alla de produkter som inte får plats i en enskild butik. Det går också snabbt att kolla om ens storlek finns inne i butiken eller om den finns i en annan butik i närheten. Det är enkelt, smidigt och modernt.

Terminaler kopplar ihop butiken med e-handeln.

– Vi kopplar ihop den digitala världen med den fysiska butiken genom våra terminaler i butiken, säger Ulf. Det som inte finns inne i butiken kan kunden snabbt beställa och antingen hämta upp här i butiken eller få det hemskickat. Det här kommer att bli en stor fördel för våra butiker runt om i landet eftersom alla inte kan ha allt men nu kan de på ett enkelt sätt erbjuda sina kunder ett mycket, mycket större utbud. Vi vill bli ett enhetligt Intersport med samma stora utbud i alla butiker och med den här tekniken blir det möjligt.

En fjärde sak som slår mig är att det är fler topprodukter och fler produkter med hög modegrad än tidigare. Intersport har lyft sitt sortiment uppåt känns det som.

– Det är helt rätt, säger Ulf. Vi har rensat bort mycket och ska rensa bort mer. Vi ska ha de absolut senaste produkterna och prestandaprodukter med mer  mode gör att butiken känns fräsch och modern. Vi ska bli mer premium sport samtidigt som vi självklart ska ha kvar våra instegspriser.

Mycket av förändringarna som nu gjorts kommer från tre kundundersökningar som Intersport har gjort de senaste åren. De gav alla samma svar: att kunderna gillade Intersport och att de var trovärdiga och kunniga men att butikerna inte var inspirerande, att det var svårt att hitta i butikerna och att kunderna inte kände sig omhändertagna. Spontant känns det som att allt detta har de åtgärdat med det nya konceptet.

Nike är det märke som har störst yta.

Genom att placera vissa produkter i glasmontrar höjs känslan av premium.

Under Armour är ett märke som Intersport tror mycket på.

Skyltdockor används flitigt över hela butiken för att visa upp plaggen på ett bättre sätt än hängandes på galge.

Skor känns som det viktigaste segmentet, de får väldigt stor yta i den nya butiken.

Fotbollsskorna kan provas på konstgräs.

Hårdvaran med skidor, cykel, hockey, innebandy och racketsport finns i en egen avdelning längst in i butiken.

I hårdvaruavdelningen finns också en stor verkstad.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842