Thule invigde nytt testcenter

Thule invigde nytt testcenter

Sportföretaget Thule har gjort en storsatsning på sitt testcenter i småländska Hillerstorp. Nu kan företaget stoltsera med 1200 kvadratmeter golvyta i lokalerna, vilket är en fördubbling jämfört med det tidigare centret.

Publicerad

I småländska Hillerstorp testas i princip alla Thules produkter. Det kan handla om takräcken, barnstolar, cykeltillbehör eller skidboxar. För ett företag med Thules rykte är det en central uppgift att se till att varje ny produkt är testad och åter testad innan den släpps ut på marknaden.

I snitt passerar en ny produkt testcentret tre gånger. Första gången när den fortfarande är en prototyp och ingenjörerna vill kontrollera att funktionen är som det är tänkt. Den andra gång testas den precis innan produkten ska lanseras för att kolla att alla delar och designen håller måttet. Efter det skickad den färdiga produkten ännu en gång till testcentret då den funnits ute på marknaden i cirka ett år.

– Det är helt avgörande för oss att vi själva kan testa våra produkter för att kunna vara säkra att de verkligen håller måttet. Hela vårt varumärke bygger på säkerhet och kvalitet, säger Magnus Welander, vd på Thule.

Utökningen av testcentret var Welanders eget initiativ som krävde en investering på hela 25 miljoner kronor. Välinvesterade pengar tycker alla på Thule. I huvudsak har utvidgningen skett inom de redan befintliga lokalerna i Hillerstorp. Skakriggen som är en central testapparat krävde dessutom specialarrangemang för att passa in i lokalerna. Riggen byggdes på en sex meter djup fördjupning som grävdes inne i lokalerna och monterades sedan på en separat bottenplatta. Skakriggen kunde inte installeras inne i centret direkt på golvet på grund av alla de kraftiga vibrationer den orsakar och som hade påverkat all annan verksamhet i huset.

I testcentret finns faciliteter och apparatur för att passa in i Thules utvidgade produktsortiment.

– Vi har fått en del nya produktkategorier som kräver nya testinstrument och därför var det också viktigt för oss att utvidga och utveckla lokalerna i Hillerstorp. Alla våra produkter behöver testas för att vi ska kunna utveckla och producera dem, säger Magnus Welander.

I testcentret kan Thule simulera olika slitage som produkterna kommer att utsättas för. Det handlar givetvis om olika skaktester men produkterna utsätts också för sol, vatten, värme, kyla och olika kemikalier. I testcentrets artificiella miljö kan företaget simulera flera års hård användning och slitage. Det räcker att produkterna testas i centret i allt ifrån två till sex veckor för att liknande effekt ska uppnås som produkterna utsätts under flera års användning. Information som är livsviktig för Thule.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842