Outdoor i förändring

Outdoor i förändring

Sally McCoy, vd för Camelbak, har spanat in i framtiden och sett hur outdoor kommer att förändras. Och hur branschen måste förändras för att hänga med.

Publicerad

Sally McCoy

Outdoorbranschen har förändrats väldigt, väldigt mycket de senaste 10–20 åren. Och då tänker vi inte ens på den tekniska utvecklingen av produkterna utan mer på själva utövandet. För 20 år sedan var outdoor veckolånga övningar eller till och med strapatser. Det handlade om samma sega överlevnad som fyller en fjällbjörks liv och det var väldigt mycket en aktivitet för män i mogen ålder.

Idag är outdoor mycket bredare som begrepp och det handlar lika mycket om träning som att uppleva naturen. trail running är ett alternativ till vandring, topptur ett alternativ till turåkning, forspaddling ett alternativ till en stilla kanottur och efter en dags vandring väntar övernattning i stuga och trerätters middag istället för tält och frystorkat. Det gamla, slitsamma finns självklart kvar men det finns också alternativ.

Det har blivit kortare äventyr, mer puls och mer komfort. men utvecklingen stannar inte där. Nu kommer nästa steg.

– Vi kommer att se ett ökat deltagande från unga och de har helt andra behov än de kunder vi jobbar med idag, säger Sally McCoy, vd för Camelbak och med ett förflutet hos både Sierra Designs och The North Face. De åker på musikfestivaler och vill sova i tält men inte i ett tält som är tråkigt grönt. De vill ha ett tält med attityd och smarta lösningar för deras behov. De behöver bärbar energi för att kunna ladda sin utrustning och de vill ha kläder med funktion och rätt stil men också från varumärken som är coola och som har en historia de gillar.

Sally spår att fler modemärken kommer att gå in i outdoorbranschen med funktionsplagg och om outdoormärkena ska kunna locka unga outdoorkunder måste de ha kollektioner med mer mode och kanske liera sig med musiker och modebloggare och inte bara professionella äventyrare. Ett bra exempel på ett nytt outdoorföretag är Burton Snowboards som i somras släppte en kollektion med mönstrade tält och sovsäckar. En rolig detalj är att tältet har inbyggd takbelysning i form av ledlampor.

Sally spår vidare att outdoor kommer att bli en livsstil på ett helt annat sätt än idag där det mer handlar om en stil, ett ansvarstagande och att njuta av naturen och att maximal funktion inte alltid kommer att vara det som efterfrågas.

Förändringen fortsätter och som alltid gäller det att anpassa sig.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Burton
  • Telefon: 070-841 66 29
  • Verksamhetsinfo: Jake Burton Carpenter grundade Burton Snowboards från sin lada i Vermont år 1977 och har ägnat resten av sitt liv åt snowboardåkning. Sedan grundandet har Burton haft en viktig roll när det kommer till att få snowboardåkning att växa från en bakgårdshobby till en sport i världsklass genom att skapa banbrytande produkter, stödja ett team av åkare och sätta press på semesterorter att tillåta snowboardåkning. Idag designar och producerar Burton marknadsledande produkter för snowboardåkning och utomhusaktiviteter. Burton Snowboards är ledande när det gäller hållbarhet inom utomhus- och vintersportbranscherna och har som världens första snowboardföretag belönats med B Corporation®-certifieringen. Burton är privatägt av Donna Carpenter och har sitt huvudkontor i Burlington, Vermont i USA och kontor i Österrike, Japan, Australien, Kanada och Kina.
  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Ultimate Nordic AS
  • Telefon: 08-410 515 80
  • Verksamhetsinfo: Ultimate Nordic har sedan 1928 (då under namnet Trygve Alm) importerat och distribuerat ett brett sortiment av varor inom sko-, sport- och järnvarubranschen i Norge. Under 2009 valde vi att ta steget in även på den Svenska marknaden och kunde då lägga till ytterligare varor i portföljen. Vårt svenska kontor finns i Solna och vi jobbar aktivt mot butiker, grossister och promotionföretag. Under 2020 förvärvades GetVital Nordic med varumärken som Altra, Ofoos, Utltimate Direction och Injinji.
On
Off

0 kommentarer

  • Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:55

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206