Outdoor i förändring

Outdoor i förändring

Sally McCoy, vd för Camelbak, har spanat in i framtiden och sett hur outdoor kommer att förändras. Och hur branschen måste förändras för att hänga med.

Publicerad

Sally McCoy

Outdoorbranschen har förändrats väldigt, väldigt mycket de senaste 10–20 åren. Och då tänker vi inte ens på den tekniska utvecklingen av produkterna utan mer på själva utövandet. För 20 år sedan var outdoor veckolånga övningar eller till och med strapatser. Det handlade om samma sega överlevnad som fyller en fjällbjörks liv och det var väldigt mycket en aktivitet för män i mogen ålder.

Idag är outdoor mycket bredare som begrepp och det handlar lika mycket om träning som att uppleva naturen. trail running är ett alternativ till vandring, topptur ett alternativ till turåkning, forspaddling ett alternativ till en stilla kanottur och efter en dags vandring väntar övernattning i stuga och trerätters middag istället för tält och frystorkat. Det gamla, slitsamma finns självklart kvar men det finns också alternativ.

Det har blivit kortare äventyr, mer puls och mer komfort. men utvecklingen stannar inte där. Nu kommer nästa steg.

– Vi kommer att se ett ökat deltagande från unga och de har helt andra behov än de kunder vi jobbar med idag, säger Sally McCoy, vd för Camelbak och med ett förflutet hos både Sierra Designs och The North Face. De åker på musikfestivaler och vill sova i tält men inte i ett tält som är tråkigt grönt. De vill ha ett tält med attityd och smarta lösningar för deras behov. De behöver bärbar energi för att kunna ladda sin utrustning och de vill ha kläder med funktion och rätt stil men också från varumärken som är coola och som har en historia de gillar.

Sally spår att fler modemärken kommer att gå in i outdoorbranschen med funktionsplagg och om outdoormärkena ska kunna locka unga outdoorkunder måste de ha kollektioner med mer mode och kanske liera sig med musiker och modebloggare och inte bara professionella äventyrare. Ett bra exempel på ett nytt outdoorföretag är Burton Snowboards som i somras släppte en kollektion med mönstrade tält och sovsäckar. En rolig detalj är att tältet har inbyggd takbelysning i form av ledlampor.

Sally spår vidare att outdoor kommer att bli en livsstil på ett helt annat sätt än idag där det mer handlar om en stil, ett ansvarstagande och att njuta av naturen och att maximal funktion inte alltid kommer att vara det som efterfrågas.

Förändringen fortsätter och som alltid gäller det att anpassa sig.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Ultimate Nordic AS
  • Telefon: 08-410 515 80
  • Verksamhetsinfo: Ultimate Nordic har sedan 1928 (då under namnet Trygve Alm) importerat och distribuerat ett brett sortiment av varor inom sko-, sport- och järnvarubranschen i Norge. Under 2009 valde vi att ta steget in även på den Svenska marknaden och kunde då lägga till ytterligare varor i portföljen. Vårt svenska kontor finns i Solna och vi jobbar aktivt mot butiker, grossister och promotionföretag. Den första maj 2018 fick vi det nuvarande namnet Ultimate Nordic efter ett namnbyte i både Sverige och Norge.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

54 kommentarer

LARSA: @Peter jag delar din ståndpunkt till 100% men hur ska du kunna värja dig från att bli förminskad och avhumaniserad enligt Flashbacks signum för kommentarer? Behöver @Sportfack en/flera moderator för...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842