Outdoor i förändring

Sally McCoy, vd för Camelbak, har spanat in i framtiden och sett hur outdoor kommer att förändras. Och hur branschen måste förändras för att hänga med.


Outdoor i förändring
Sally McCoy

Outdoorbranschen har förändrats väldigt, väldigt mycket de senaste 10–20 åren. Och då tänker vi inte ens på den tekniska utvecklingen av produkterna utan mer på själva utövandet. För 20 år sedan var outdoor veckolånga övningar eller till och med strapatser. Det handlade om samma sega överlevnad som fyller en fjällbjörks liv och det var väldigt mycket en aktivitet för män i mogen ålder.

Idag är outdoor mycket bredare som begrepp och det handlar lika mycket om träning som att uppleva naturen. trail running är ett alternativ till vandring, topptur ett alternativ till turåkning, forspaddling ett alternativ till en stilla kanottur och efter en dags vandring väntar övernattning i stuga och trerätters middag istället för tält och frystorkat. Det gamla, slitsamma finns självklart kvar men det finns också alternativ.

Det har blivit kortare äventyr, mer puls och mer komfort. men utvecklingen stannar inte där. Nu kommer nästa steg.

– Vi kommer att se ett ökat deltagande från unga och de har helt andra behov än de kunder vi jobbar med idag, säger Sally McCoy, vd för Camelbak och med ett förflutet hos både Sierra Designs och The North Face. De åker på musikfestivaler och vill sova i tält men inte i ett tält som är tråkigt grönt. De vill ha ett tält med attityd och smarta lösningar för deras behov. De behöver bärbar energi för att kunna ladda sin utrustning och de vill ha kläder med funktion och rätt stil men också från varumärken som är coola och som har en historia de gillar.

Sally spår att fler modemärken kommer att gå in i outdoorbranschen med funktionsplagg och om outdoormärkena ska kunna locka unga outdoorkunder måste de ha kollektioner med mer mode och kanske liera sig med musiker och modebloggare och inte bara professionella äventyrare. Ett bra exempel på ett nytt outdoorföretag är Burton Snowboards som i somras släppte en kollektion med mönstrade tält och sovsäckar. En rolig detalj är att tältet har inbyggd takbelysning i form av ledlampor.

Sally spår vidare att outdoor kommer att bli en livsstil på ett helt annat sätt än idag där det mer handlar om en stil, ett ansvarstagande och att njuta av naturen och att maximal funktion inte alltid kommer att vara det som efterfrågas.

Förändringen fortsätter och som alltid gäller det att anpassa sig.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Burton

    Jake Burton Carpenter grundade Burton Snowboards från sin lada i Vermont år 1977 och har ägnat resten av sitt liv åt snowboardåkning. Sedan grundandet har Burton haft en viktig roll när det kommer till att få snowboardåkning att växa från en bakgårdshobby till en sport i världsklass genom att skapa banbrytande produkter, stödja ett team av åkare och sätta press på semesterorter att tillåta snowboardåkning. Idag designar och producerar Burton marknadsledande produkter för snowboardåkning och utomhusaktiviteter. Burton Snowboards är ledande när det gäller hållbarhet inom utomhus- och vintersportbranscherna och har som världens första snowboardföretag belönats med B Corporation®-certifieringen. Burton är privatägt av Donna Carpenter och har sitt huvudkontor i Burlington, Vermont i USA och kontor i Österrike, Japan, Australien, Kanada och Kina.