Två stora nya samarbeten för Team Sportia

Två stora nya samarbeten för Team Sportia

Team Sportia har inlett två stora samarbeten för att stärka sina inköpsmuskler. Dels med inköpsgruppen Sport 2000 och dels med cykelkedjan Tvåhjulsmästarna.

Publicerad

Storlek har betydelse när det kommer till inköp och därför har Team Sportia inlett två samarbeten för att bli starkare på inköpsbiten. Dels med Sport 2000 som med sina 3 500 anslutna butiker i 25 länder är en av världens största inköpsorganisationer och dels med den svenska cykjelkedjan Tvåhjulsmästarna.

Sport 2000 är som sagt en jätte inom inköp av sport och gruppen har sitt säte i Tyskland som också är deras största marknad med över 1 000 anslutna butiker. De finns i de flesta europeiska länder och nu även i hela Norden.

– Det är våra finska ägare SGN som har förhandlat fram det här avtalet och det kommer att ge många fördelar för våra svenska butiker, säger Niclas Cullberg som är affärsutvecklare på Team Sportia.

– Vi har idag ett nittiotal Team Sportiabutiker. Genom att samarbeta med Sport 2000 kan vi ta del av inköp förhandlade med över 3 500 butiker i ryggen. Det säger sig självt att våra handlare kommer att kunna få betydligt bättre villkor, samtidigt som de får ännu större utrymme än tidigare att styra sortimentet och utveckla butikens lokala profil, säger Anders Edvardsson, VD för Team Sportia.

Förutom mer muskler via gemensamma inköp kommer de svenska Team Sportiabutikerna kunna ta del av de speciella modeller som stora varumärken för för Sport 2000, vara med i deras stora kampanjer och även få möjlighet att handla med varumärken som inte finns i Sverige.

– I våra butiker kommer det att framgå att vi är en del av Sport 2000-gruppen, säger Anders. Och så kommer vi att kunna ta del av ett antal större gemensamma kampanjer där vi agerar samavsändare med Sport 2000. I övrigt fortsätter vi som vanligt, med den skillnaden att vi nu får ännu bättre möjligheter att stärka vår position som riktig sporthandlare. Ute i Europa finns dessutom många spännande varumärken med riktigt högklassiga produkter som av olika anledningar inte hittat hit, men som våra handlare nu får chansen att upptäcka.

Genom samarbetet med Sport 2000 öppnar sig också en större marknad för Team Sportias egna varumärken North Bend, Sjösala och Peak Cycle. Sport 2000 jobbar väldigt lite med egna varumärken så de kommer att behandla Team Sportias märken som vilka andra leverantörer som helst. Redan nu har de visat ett stort intresse för klädmärket North Bend.

– Förutom en betydligt större marknad innebär det här att vi får utökade resurser för att utveckla våra egna varumärkena ytterligare, något som känns väldigt inspirerande, avslutar Anders.

Team Sportia blir nu klart störst på cykelinköp i Sverige.

Nästa samarbete är med cykelkedjan Tvåhjulsmästarna. De ansluter sig nu till Team Sportias inköpsorganisation som även rymmer 35 Bikepartnerbutiker. Med Tvåhjulsmästarnas 45 butiker och runt 60 Team Sportiabutiker som säljer cyklar så blir de tillsammans 140 cykelbutiker och därmed i särklass störst på cykel i Sverige.

– Ska du jobba med de ledande cykelleverantörerna måste du ha verkstad och servicekunnig personal i butik, det är ett krav, säger Richard Westerlund, vice vd på Team Sportia. Vi håller just nu på att certifiera alla de Team Sportia-butiker som säljer cyklar och med Tvåhjulsmästarna får vi in ytterligare 45 skickliga cykelhandlare som tillför kunskap till organisationen och stärker vårt koncept. Sedan är det naturligtvis så att en ökad storlek ger oss ännu bättre möjligheter att köpa in rätt grejer till rätt pris, vilket kommer att resultera i ett ännu starkare erbjudand men det här är framförallt ett viktigt steg i vår satsning på cykel och vårt engagemang i cykelsporten. Nyligen har vi exempelvis tecknat sponsoravtal med Lidingöloppet kring deras mountainbikelopp och nu i september ser vi fram emot att få bidra till att bryta ny mark för cykelsporten i Sverige i egenskap av huvudsponsor för Velothon Stockholm. Det är klart att Tvåhjulsmästarna och deras skickliga handlare passar perfekt in i den här satsningen.

Samarbetet med Tvåhjulsmästarna drar igång 1 september då inköpen för 2016 drar igång på allvar.

On
Off

0 kommentarer

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

  • Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-28 11:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206