Två stora nya samarbeten för Team Sportia

Två stora nya samarbeten för Team Sportia

Team Sportia har inlett två stora samarbeten för att stärka sina inköpsmuskler. Dels med inköpsgruppen Sport 2000 och dels med cykelkedjan Tvåhjulsmästarna.

Publicerad

Storlek har betydelse när det kommer till inköp och därför har Team Sportia inlett två samarbeten för att bli starkare på inköpsbiten. Dels med Sport 2000 som med sina 3 500 anslutna butiker i 25 länder är en av världens största inköpsorganisationer och dels med den svenska cykjelkedjan Tvåhjulsmästarna.

Sport 2000 är som sagt en jätte inom inköp av sport och gruppen har sitt säte i Tyskland som också är deras största marknad med över 1 000 anslutna butiker. De finns i de flesta europeiska länder och nu även i hela Norden.

– Det är våra finska ägare SGN som har förhandlat fram det här avtalet och det kommer att ge många fördelar för våra svenska butiker, säger Niclas Cullberg som är affärsutvecklare på Team Sportia.

– Vi har idag ett nittiotal Team Sportiabutiker. Genom att samarbeta med Sport 2000 kan vi ta del av inköp förhandlade med över 3 500 butiker i ryggen. Det säger sig självt att våra handlare kommer att kunna få betydligt bättre villkor, samtidigt som de får ännu större utrymme än tidigare att styra sortimentet och utveckla butikens lokala profil, säger Anders Edvardsson, VD för Team Sportia.

Förutom mer muskler via gemensamma inköp kommer de svenska Team Sportiabutikerna kunna ta del av de speciella modeller som stora varumärken för för Sport 2000, vara med i deras stora kampanjer och även få möjlighet att handla med varumärken som inte finns i Sverige.

– I våra butiker kommer det att framgå att vi är en del av Sport 2000-gruppen, säger Anders. Och så kommer vi att kunna ta del av ett antal större gemensamma kampanjer där vi agerar samavsändare med Sport 2000. I övrigt fortsätter vi som vanligt, med den skillnaden att vi nu får ännu bättre möjligheter att stärka vår position som riktig sporthandlare. Ute i Europa finns dessutom många spännande varumärken med riktigt högklassiga produkter som av olika anledningar inte hittat hit, men som våra handlare nu får chansen att upptäcka.

Genom samarbetet med Sport 2000 öppnar sig också en större marknad för Team Sportias egna varumärken North Bend, Sjösala och Peak Cycle. Sport 2000 jobbar väldigt lite med egna varumärken så de kommer att behandla Team Sportias märken som vilka andra leverantörer som helst. Redan nu har de visat ett stort intresse för klädmärket North Bend.

– Förutom en betydligt större marknad innebär det här att vi får utökade resurser för att utveckla våra egna varumärkena ytterligare, något som känns väldigt inspirerande, avslutar Anders.

Team Sportia blir nu klart störst på cykelinköp i Sverige.

Nästa samarbete är med cykelkedjan Tvåhjulsmästarna. De ansluter sig nu till Team Sportias inköpsorganisation som även rymmer 35 Bikepartnerbutiker. Med Tvåhjulsmästarnas 45 butiker och runt 60 Team Sportiabutiker som säljer cyklar så blir de tillsammans 140 cykelbutiker och därmed i särklass störst på cykel i Sverige.

– Ska du jobba med de ledande cykelleverantörerna måste du ha verkstad och servicekunnig personal i butik, det är ett krav, säger Richard Westerlund, vice vd på Team Sportia. Vi håller just nu på att certifiera alla de Team Sportia-butiker som säljer cyklar och med Tvåhjulsmästarna får vi in ytterligare 45 skickliga cykelhandlare som tillför kunskap till organisationen och stärker vårt koncept. Sedan är det naturligtvis så att en ökad storlek ger oss ännu bättre möjligheter att köpa in rätt grejer till rätt pris, vilket kommer att resultera i ett ännu starkare erbjudand men det här är framförallt ett viktigt steg i vår satsning på cykel och vårt engagemang i cykelsporten. Nyligen har vi exempelvis tecknat sponsoravtal med Lidingöloppet kring deras mountainbikelopp och nu i september ser vi fram emot att få bidra till att bryta ny mark för cykelsporten i Sverige i egenskap av huvudsponsor för Velothon Stockholm. Det är klart att Tvåhjulsmästarna och deras skickliga handlare passar perfekt in i den här satsningen.

Samarbetet med Tvåhjulsmästarna drar igång 1 september då inköpen för 2016 drar igång på allvar.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ralph Lauren-chef ska styra Champion Norden

1 kommentar

Martin Willners: Bra jobbat med Champion Ralph. 36 år är imponerande och ger respekt. Och lycka till med varumärket Klas – kul att du är tillbaka i sportbranschen.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842