Glada miner på inköpsdagarna

Efter en lite trög start i Malmö var det betydligt gladare miner när golfens inköpsdagar landade i Stockholm. De flesta tyckte att förändring är helt rätt väg att gå.

Det är inget wow, mingel eller slött bläddrande bland nya produkter. Och definitivt inga nya klubbor att känna på. Istället är det stängda dörrar, bokade möten och fokus på att köpa in kläder. Förvandling från visningsmässa till inköpsdagar är total och det är precis det som är tanken. Fokusera på affärerna för att effektivisera inköpsarbetet för både butiker och leverantörer.

Vi tog en rundvandring sista dagen på Infra City i Stockholm för att höra med leverantörerna vad de tyckte om förändringen och vad de har för nyheter inför nästa säsong.

Helena Åkesson, Callaway
– Det har varit mycket folk och vi har fått en bra respons så jag är mycket nöjd. Det känns som att klubbmärken, inte bara Callaway, tar plats på kläder och det ligger i linje med att stilen blir lite mer klassisk med mycket enfärgat och färger som svart, vitt, grått och rött.

Olivia Sundberg, Abacus
– Det har varit OK med besökare, bra för att vara första året, och de flesta har skrivit orders här och nu. Jag sparar minst ett par veckors resande på de här tre dagarna så det är effektivt. Abacus fyller 25 år nästa år och vi har en jubileumskollektion som många har gillat. Annars är det mycket fokus på funktion och stretch.

Marie Olsson, Mitoo
– Det har varit betydligt bättre här i Stockholm än vad det var i Barsebäck, både vad det gäller besökare och lokaler. Men visst kan det bli ännu fler besökare. Vi visar upp Brax och Under Armour och många är intresserade av just Under Armour efter Jordan Spieths framgångar. Det är fantastisk vad en sådan spelare gör för att skapa ett intresse. Brax har vi jobbat med ett år nu och där är det passform, kvalitet och mönstrat som säljer plaggen.

Ann Stahle, Stahle Group
– Jag tror att en mässa är bättre för besökarna att få se helheten och kunna upptäcka nya märken. Nu blir det mest att de bokar möten med sina nuvarande leverantörer och inte är inställda på att hitta något nytt. Men det har varit bra dagar och vår kombination av traditionellt golfmode från Peter Scott och mer sportigt och funktionellt från kanadensiska Nivo gör att vi har något för alla.

Glada miner på inköpsdagarna
Det är i kragen det sitter nästa år. När plaggen blir enfärgade så är det kragen som kommer att sticka ut.

Robert Groth, Proscott
– Det har varit lite svårt att få hit kunder, vi hade klart fler besökare på mässan. Norrlandskunderna har inte tagit sig till Stockholm vilket vi nog hade räknat med. För oss är den stora grejen en ny bomull/polyesterblandning och att den gula örnen är tillbaka på golfkläderna från Lyle & Scott. Vi gynnas också av att trenden säger att den klassiska, rena stilen är rätt igen efter många år med mycket mönstrat.

Danielle Hoffmann, Oakley
– Jag är ganska ny på Oakley och har ingen mässa att jämföra med men jag tycker att det har varit väldigt bra. Vi har ett enormt intresse för vår golfglasögon med den nya Prizmlinsen som även fungerar perfekt till cykel och trailtunning. Våra kläder syns också mycket på tourerna och vår lite sportigare stil fungerar perfekt i Sverige. Grått och melerat kommer att bli stort nästa år men starka färger är Oakleys själ så enfärgade pikéer säljer också bra.

Claes Conradson, Oscar Jacobson
– Det här är helt rätt förändring. Vi klädmärken har under alla år fått anpassa oss efter när hårdvaruleverantörerna ville ha en mässa så den här tidpunkten är mycket, mycket bättre. Det är också bättre att sitta i rum än i montrar för kunderna är mer koncentrerade och tar sig tid för att gå igenom och verkligen skriva en order. Nackdelen är att besökare inte kommer in och tittar på vad jag har när jag sitter med en kollektion så en gemensam yta där alla märken visar upp några utvalda plagg vore kanske en bra grej.

Kim Lindkvis, Nike Golf
– Det är mer fokus på sälj nu än på mässan där det mer var ett mingel. Det här är rätt väg att gå. Synd bara att Norrlandsbutikerna inte kommer men det är förståeligt när de äntligen har fått lite sommar och värme och måste passa på att ta hand om sina kunder. Nikes sportiga stil går hem hos svenska golfare och många gillar våra melerade plagg i vitt, grått och blått. Ett nytt utseende på golfbanan som kommer att passa Sverige.

Sofie Rispling, Daily Sports
– Det har varit superbra. Jag har haft möten varje timma från åtta på morgonen till åtta på kvällen varje dag och kommer att spara minst en månads resande. Men det gäller att göra förarbetet med att boka in möten bra annars är det svårt att få till spontana möten i rum med stängda dörrar. Det är också mycket mer koncentrerat här, ute på klubbarna ringer telefonen eller så behöver en kund ha akut hjälp med något – här är det fokus på att gå igenom kollektionen. För oss är våra mönster och alla detaljer själen och det är fortfarande det som våra kunder vill ha av oss. Det är fortfarande mycket rosa, vitt och beigt men också turkost, rött och gult.

5 trender i golfmodet

•Svart, vitt och grått är den starkaste färgtrenden. För de som vill ha mer färg är det turkos, rött, lila, orange och grönt som gäller.

•Mjuka färger och ton i ton dominerar över starka kontraster.

•Ränder, speciellt smalrandigt, gäller för herrar och blommor för damer.

•Klassiskt enfärgat är större än mönstrat och för att det inte ska bli för enkelt så hamnar kragen i fokus med olika detaljer.

•Stretch och passform hänger ihop och är oerhört viktigt för att plaggen ska funka till golf och skilja sig från klädkedjornas utbud.

Glada miner på inköpsdagarna
Melerade funktionsmaterial ger en väldigt sportig stil på golfplaggen.