King Cobra är tillbaka

Cobra återlanserar klassikern King Cobra och tar samtidigt ett steg in i premiumsegmentet. Klubborna släpps redan 15 oktober.


King Cobra är tillbaka

Det är lätt att skriva en rubrik om Cobras nya driver King Cobra, speciellt om man vill vara lite rolig. Jag funderade på ”Kungen är död. Länge leve kungen”, Här glider Kingen in”, ”Cobras nya driver är en utomjording” eller varför inte ”Cobra har hål i huvudet”. Jag sansade mig och valde en tamare rubrik för att inte skämta bort Cobras satsning på att ta sig in i premiumsegmentet.

För nya King Cobra är just en satsning in i ett nytt segment. För även om Cobra har ett digert stall av tourspelare med Rickie Fowler och Jonas Blixt i spetsen så har de kommersiellt mest vänt sig till medel- och höghandicapare genom att först och främst tillverka väldigt lättspelade klubbor. Den satsningen finns kvar men med King Cobra kliver de in i premiumsegmentet med både driver, träklubbor och järn. Lanseringen skedde på Arlandastad där press från Norden samt Dormy och Golfstore fick se och prova klubborna och även via länk följa när Cobra lanserade klubban i USA.

– Ja, King Cobra vänder sig främst till de duktigare spelarna, säger Henrik Pantzar som är Cobra Puma Golfs produktspecialist i Sverige. Från tävlingsspelare till handicap tio men vi tror att spelare upp till 15, kanske 20, i handicap kan spela med klubborna. För att vara tourklubbor är de väldigt förlåtande men jämfört med våra andra serier kräver de en renare bollträff.

Drivern är mest spektakulär och det som alla kommer att snacka om är Space Port – ett stort hål som gör att det går att se hur klubban ser ut på insidan.

– Vi satt på ett möte med våra designers och ingenjörer då någon sa att det vore cool om vi kunde göra vikten i botten av sulan till ett genomskinligt fönster så spelaren kan se in i klubban, berättar Bob Philion som är global vd för Cobra Puma Golf. Det går aldrig sa våra ingenjörer men en av dem funderade vidare och kom tillbaka nästa dag och sa att det kanske går ändå. Så nu har vi den första drivern där användaren kan se och känna hur klubbhuvudet ser ut på insidan.

Space Port är en stor öppning och själva skruven väger 16 gram, mycket vikt som kommer långt ner i klubban. Och det är egentligen det som är den stora grejen med King Cobra – att de har lyckats få ned tyngdpunkten extremt lågt i klubban.

Vinkelrät från träffytan går en linje som kallas för impulslinjen och om tyngdpunkten ligger på den så minimeras bollens spinntal. Det är lättare att träffa impulslinjen om tyngdpunkten ligger nära träffytan men då blir klubban inte så förlåtande. Cobra har lyckats hamna på, eller strax under beroende på inställning av vikter, men också längre bak i klubbhuvudet för att klubban också ska bli förlåtande. Genom ett nytt kompositmaterial i toppen, en hårdare titaniumkvalitet i träffytan och nya konstruktionslösningar har produktutvecklarna lyckats flytta 28 gram nedåt i klubban och det är vansinnigt mycket.

Förutom driver, och träklubbor med snarlik konstruktion, kommer det två serier med järnklubbor under namnet King Cobra. Båda är smidda och det är en bladklubba och en lite mer förlåtande. 

Klubborna släpps 15 oktober i runt 25 svenska butiker som är extra duktiga på custom fitting. Målgruppen är seriösa golfare och de vill alltid prova ut klubborna så attde passar deras sving.

– Vi brukar inte släppa nya produkter på hösten men gör ett undantag, säger Niclas Knutsson som är ansvarig för Cobra Puma Golf i Sverige. Fördelen är att det kommer att snackas mycket Cobra nu eftersom det inte är så många andra nyheter som släpps just nu.