1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Branschmässan IOD ( Inköpsdagarna Outdoor) som avslutades igår kommer att arrangeras även nästa sommar. Den stora skillnaden jämfört med i år, är att mässan flyttas till veckan innan midsommar.
Det var för första gången som IOD arrangerades i Steninge Slott nära Sigtuna, nordväst om Stockholm. Flytten till nya lokaler motiverades med bland annat minskat intresse från leverantörshåll. Och trots att utställarantalet nästan halverats från förra året märktes bortfallet inte så tydligt. Det har delvis sin förklaring i de nya mässlokalerna.
– På det gamla stället var vi i två byggnader och sammanlagt på fyra olika plan. Här är vi alla samlade på ett och samma plan vilket ger en mycket tätare stämning. En annan fördel är att har någon leverantör en håltimme så hinner de enkelt smita in och prata med kolleger eller ta en titt på de andras utbud, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforu, som står bakom arrangemanget.
Trots det krympande utställarantalet var tongångarna bland deltagarna mycket positiva till mässan. För många leverantörer är IOD ett viktigt arrangemang, som både ger utställarna möjlighet att presentera hela sitt utbud och samtidigt spara resdagar för säljarna.
– Jag tycker att det är finfina lokaler. Det har varit en ganska lugn mässa men vi har ändå haft många möten och lyckats minimera mini egna resdagar. Jag tycker verkligen att den här mässan behövs, säger Camilla Schmidt på Isbjörn of Sweden.
En av förklaringarna till att IOD tappat utställare har varit att tidpunkten inte är optimal för leverantörerna. Frågan har diskuterats i flera år men nu har Svenskt Sportforum beslutat att göra slag i saken. Efter att ha diskuterat med de utställare som var på plats i Steninge togs beslutet att byta tidpunkt för inköpsdagarna.
– Det blir högst sannolikt vecka 24 (13/6-19/6) som vi möts här igen nästa år. För många av de stora och tongivande utställarna var årets mässdatum lite för sent. Vi kanske tappar med flytten några enstaka utställare men jag tror att vi istället kommer att få in många nya. Jag säger som det är, det här är sista rycket som vi gör med att flytta IOD. Funkar det inte nästa år med den nya tidpunkten kommer det att bli väldigt svårt att arrangera den här typens mässa på sikt, säger Claes Forsberg.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!