Revolution för hästar ska in i sportbutikerna

Revolution för hästar ska in i sportbutikerna

Back On Track är en svensk innovation som började som en lösning på artrosproblem, blev en hit för hästar och hundar och som nu ska ge sig på sportsegmentet.

Publicerad

Mikael Nordlund

Erland Beselin är läkare och i sin yrkesroll kom han ofta i kontakt med patienter som hade ont i leder på grund av problem med artros och annat. Som läkare visste han att infraröd värme lindrar problemen och när han fick höra att ett företag i Kina hade kommit på ett sätt att blanda in keramiskt mjöl i syntetfibrer för att kunna reflektera kroppen infraröda strålning blev han nyfiken.

– I Kina har läkare länge jobbat med reflektion av kroppens infraröda strålning för att bota inflammationer och lindra smärta, berättar Erland. De har gjort det först med stenar och senare med lerplattor men när de kom på idén att blanda in keramiskt mjöl i fibrer blev det möjligt att ta fram produkter som kunde bäras nära kroppen dygnet runt.

Erland tog hem några produkter för test och det visade sig fungera över förväntan. Flera kände en snudd på omedelbar förbättring, för andra tog det en vecka och efter tre veckors användning hade alla testpersoner fått minskad smärta och bättre rörlighet.

– Anledningen till att det tar olika lång tid har att göra med hur den infraröda strålningen påverkar kroppen, säger Erland. Våglängden påverkar vattnet i kroppen vilket leder till att både blodcirkulationen ökar och att kroppens egna morfiner aktiveras. Det i sin tid leder både till att inflammationer försvinner snabbare och att smärtan minskar. Precis som med mediciner reagerar olika personer olika snabbt på behandlingen men att det hjälper har vi sett i en klinisk studie på hästar.

Studien gjordes ihop med Strömsholms djursjukhus där hästar med ryggproblem fick ha på sig täcken med det keramiska materialet under några veckor. Hästarnas rörlighet i ryggen under gallopp mättes före och efter veckorna med de keramiska täckena och det visade sig att den blivit 50 procent bättre.

– Det fina med den undersökningen är att hästar är helt opåverkade av säljsnack och marknadsföring, säger Mikael Nordlund som ansvarar för Back On Tracks stundande lansering på sportmarknaden. De visade bara att det hade fungerat.

Back On Track har funnits på marknaden sedan 2000 och den keramiska textilen de använder kallas för Welltex. Första kanalen var genom hälsobutiker men den största marknaden är djur där de har hela veterinärkåren på sin sida.

– Jag ser en otrolig potential för Back On Track i sporthandeln, säger Mikael.  Skillnaden mot neoprenskydd är att våra är mycket mjukare och inte alls hindrar rörligheten och dessutom ger den infraröda strålningen helt andra effekter än vad bara värme ger. Det här är så kul att jag redan på lördag morgon längtar efter att det ska bli måndag.

Back On Track har som slogan "Prepare. Perform. Recover." och med det menas att produkten kan användas före träningen eller loppet för att mjuka upp muskler och leder, under loppet med samma effekt eller efter passet för att snabbare rensa bort slaggprodukter. Skydden finns för de flesta av kroppens leder och till hösten kommer de i en ny 4-vägsstretch och med nya förpackningar.

– Vi tittar också på mer färg och på att ta fram kompressionsplagg med keramisk textil och även få in det i våtdräkter. Möjligheterna är hur stora som helst och vi har börjat dela ut prover till idrottare för att få höra deras synpunkter och det har varit idel lovord. Till exempel sa Peter "Pansar" Blaha från Gladiatorerna att det var det bästa skyddet han någonsin testat.

Back On Track finns redan i 19 länder via distributörer och egna dotterbolag men hittills har sporthandeln inte bearbetats. Det ska det bli ändring på nu och i höst kommer de första produkterna riktade mot sport.

 

Hästar och hundar påverkas inte av reklam eller en säljare med bra tugg, så funkar det för dem funkar det på människor.

Ett nytt 4-vägsstretchmaterial gör att Back On Tracks skydd funkar utmärkt för löpning och all annan träning.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya bubbelskor

2 kommentarer

Björn 2: Haha, mmmmmm,,,,Puma Jamming 2.0.... Vore kul att få en kommentar från Nike om hur dom ser på ovanstående!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842