Revolution för hästar ska in i sportbutikerna

Revolution för hästar ska in i sportbutikerna

Back On Track är en svensk innovation som började som en lösning på artrosproblem, blev en hit för hästar och hundar och som nu ska ge sig på sportsegmentet.

Publicerad

Mikael Nordlund

Erland Beselin är läkare och i sin yrkesroll kom han ofta i kontakt med patienter som hade ont i leder på grund av problem med artros och annat. Som läkare visste han att infraröd värme lindrar problemen och när han fick höra att ett företag i Kina hade kommit på ett sätt att blanda in keramiskt mjöl i syntetfibrer för att kunna reflektera kroppen infraröda strålning blev han nyfiken.

– I Kina har läkare länge jobbat med reflektion av kroppens infraröda strålning för att bota inflammationer och lindra smärta, berättar Erland. De har gjort det först med stenar och senare med lerplattor men när de kom på idén att blanda in keramiskt mjöl i fibrer blev det möjligt att ta fram produkter som kunde bäras nära kroppen dygnet runt.

Erland tog hem några produkter för test och det visade sig fungera över förväntan. Flera kände en snudd på omedelbar förbättring, för andra tog det en vecka och efter tre veckors användning hade alla testpersoner fått minskad smärta och bättre rörlighet.

– Anledningen till att det tar olika lång tid har att göra med hur den infraröda strålningen påverkar kroppen, säger Erland. Våglängden påverkar vattnet i kroppen vilket leder till att både blodcirkulationen ökar och att kroppens egna morfiner aktiveras. Det i sin tid leder både till att inflammationer försvinner snabbare och att smärtan minskar. Precis som med mediciner reagerar olika personer olika snabbt på behandlingen men att det hjälper har vi sett i en klinisk studie på hästar.

Studien gjordes ihop med Strömsholms djursjukhus där hästar med ryggproblem fick ha på sig täcken med det keramiska materialet under några veckor. Hästarnas rörlighet i ryggen under gallopp mättes före och efter veckorna med de keramiska täckena och det visade sig att den blivit 50 procent bättre.

– Det fina med den undersökningen är att hästar är helt opåverkade av säljsnack och marknadsföring, säger Mikael Nordlund som ansvarar för Back On Tracks stundande lansering på sportmarknaden. De visade bara att det hade fungerat.

Back On Track har funnits på marknaden sedan 2000 och den keramiska textilen de använder kallas för Welltex. Första kanalen var genom hälsobutiker men den största marknaden är djur där de har hela veterinärkåren på sin sida.

– Jag ser en otrolig potential för Back On Track i sporthandeln, säger Mikael.  Skillnaden mot neoprenskydd är att våra är mycket mjukare och inte alls hindrar rörligheten och dessutom ger den infraröda strålningen helt andra effekter än vad bara värme ger. Det här är så kul att jag redan på lördag morgon längtar efter att det ska bli måndag.

Back On Track har som slogan "Prepare. Perform. Recover." och med det menas att produkten kan användas före träningen eller loppet för att mjuka upp muskler och leder, under loppet med samma effekt eller efter passet för att snabbare rensa bort slaggprodukter. Skydden finns för de flesta av kroppens leder och till hösten kommer de i en ny 4-vägsstretch och med nya förpackningar.

– Vi tittar också på mer färg och på att ta fram kompressionsplagg med keramisk textil och även få in det i våtdräkter. Möjligheterna är hur stora som helst och vi har börjat dela ut prover till idrottare för att få höra deras synpunkter och det har varit idel lovord. Till exempel sa Peter "Pansar" Blaha från Gladiatorerna att det var det bästa skyddet han någonsin testat.

Back On Track finns redan i 19 länder via distributörer och egna dotterbolag men hittills har sporthandeln inte bearbetats. Det ska det bli ändring på nu och i höst kommer de första produkterna riktade mot sport.

 

Hästar och hundar påverkas inte av reklam eller en säljare med bra tugg, så funkar det för dem funkar det på människor.

Ett nytt 4-vägsstretchmaterial gör att Back On Tracks skydd funkar utmärkt för löpning och all annan träning.

On
Off

0 kommentarer

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

  • Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-28 11:50

  • Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

    Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

    Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.

    Nyheter Mattias Björklund, 2020-12-26 07:21

  • På nytt jobb: Eric Hammel

    På nytt jobb: Eric Hammel

    Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.

    Nyheter Tommy Jeppsson, 2020-12-21 15:15

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206