Decathlon landar i Barkarby 2016

Decathlon landar i Barkarby 2016

Decathlon fortsätter sin Stockholmssatsning med ny butik i Barkarby. På riksplanet sker offensiven via e-handel, vilken nyligen växlades upp till fullt sortiment.

Publicerad

Franska Decathlons intåg på den svenska marknaden har inte präglats av den massiva satsningen som många säkert förväntade sig när den första butiken slog upp dörrarna i Bromma 2011 – "Som ett test", sades det då. 2013 öppnades butik numer två, i Kungens Kurva – "Med ett sortiment anpassat till den svenska marknaden". Samma år redovisade företaget en förlust på 26 miljoner kronor för den svenska marknaden. 2014 stängdes Brommabutiken – "Helt enligt planerna". Ambitionen var att nu satsa på e-handel. 

Efter två år med e-butik på handelsplattformen Tictail kunde Decathlon i våras presentera en egen e-handelsplattform, där svenskarna numera har tillgång till hela det internationella sortimentet av 40 000 artiklar inom drygt 70 sporter. 

På den fysiska butikssidan står just nu butiken i Kungens Kurva ensam, men får till nästa sommar sällskap av en butik i Barkarby, på andra sidan av Stockholm. 

– Utbudet i Barkarby kommer vara i samma nivå som Kungens Kurva, med justeringar för lokal efterfrågan. Justeringarna bestäms av butiken före öppning, berättar Hilda Sjöström, pressansvarig Decathlon Sverige. 

Är ni nöjda med utvecklingen i butiken i Kungens Kurva?
– Våra kunder har gett oss mycket bra feedback på den butiken. 

Vilka förändringar gjorde ni jämfört med butiken i Bromma?
– Butiken i Kungens kurva följer Decathlons internationella koncept i större grad än den i Bromma.

Hur många butiker kommer att finns i Sverige om fem år?
– Vårt mål är att växa så länge vi känner att varje kund är nöjd med oss. Vi har inte en speciell målsättning med exakt antal butiker inom viss tidsram. Just nu fokuserar vi på Stockholmsområdet och att nå ut till kunder i resten av landet via en utökad e-handel.

Hur väl känner svenskarna till Decathlon?
– Det är svårt att säga men visst känner vi att kännedomen växer om oss, främst i Stockholmsregionen, även om det fortfarande är från små dimensioner. Det finns fortfarande många sportintresserade som vi inte har träffat ännu i vårt avlånga land. 

Hur marknadsför ni er?
– Våra butiker och passionerade personal är vårt främsta kommunikationsmedel. Vi strävar efter att göra varje kund nöjd och på så sätt rekommenderar oss och förbättrar vårt rykte. 

I början av juni var Decathlon en av de större utställarna på eventet Stockholm Outdoor i början av juni. 

– Event av den typen är ett fantastiskt roligt sätt att träffa kunderna på och låta dem testa våra produkter i sin naturliga miljö, något som vi hoppas göra mer av i framtiden, säger Hilda Sjöström.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842