Skateout tar över Quiksilver och Roxy

Skateout tar över Quiksilver och Roxy

Världens största surfföretag – Quiksilver – har bytt distributör i Sverige. Ny distributör är Skateout som även tar hand om tjejmärket Roxy.

Publicerad

Johan Bergman

Sportmarket har haft hand om Quiksilver i Sverige under väldigt många år men har valt att avsluta det samarbetet. Quiksilver har därför letat ny distributör i Sverige för både Quiksilver och tjejmärket Roxy och valet föll på Skateout i Örebro som i över 20 år haft hand om DC som också ägs av Quiksilver.

– Quiksilver har varit väldigt nöjda med vad vi har gjort med DC och det var därför vi fick förfrågan att ta över Quiksilver och Roxy, säger Johan Bergman på Skateout. Vi hade dessutom slutat med både Nikita, Bonfire och Element så det kom väldigt lägligt att få in ett klädmärke som dessutom har rötterna så tydligt i brädsport som är vårt område.

Bytet av distributör sker omedelbart på så sätt att Skateout ansvarar för att sälja in sommaren 2016 medan Sportmarket avslutar genom att leverera ut alla orders för sommaren samt höst och vinter 2015.

– Vi är väldigt glada över att starta ett nytt kapitel i Quiksilvers historia i Sverige, säger Guillaume Piveteau som är försäljningschef på Quiksilver Europa. Vi kunde inte ha hittat en bättre partner för att utveckla Quiksilver och Roxy på den viktiga svenska marknaden än Skateout. Personalen där har gjort ett fantastiskt jobb med DC Shoes och de är lika peppade som vi är för att köra igång med den nya kollektionen. Vi vill också tacka Sportmarket för allt jobb de har gjort för oss under många år och önskar dem all lycka i framtiden.

Skateout har idag ett 20-tal varumärken inom främst skateboard och streetwear. DC är det klart största men Quiksilver och Roxy är mångdubbelt mycket större.

– Det finns en enorm potential för Quiksilver och Roxy i Sverige, speciellt nu när surfmodet är på väg tillbaka, säger Johan. Går allt som det ska kommer vi nog att dubbla vår omsättning inom ett par år och för att fixa det kommer vi att behöva förstärka på vår säljsida. Framförallt behöver vi få in en säljare som har bra kontakter inom modevärlden och där har vi snart en lösning.

Quiksilver och Roxy är uppdelade så att Quiksilver är för killar och Roxy för tjejer. Surf på sommaren och skidåkning och snowboard på stora berget på vintern. Plus att Roxy sedan ett par år har börjat med träningskläder för löpning, yoga och gymmet. DC är mer street och skateboard och för de snowboardåkare som hellre hänger i parken än åker på baksidan av berget. Överlappen mellan de tre märkena är alltså väldigt liten men samtidigt hänger de ihop och kan erbjuda ett komplett utbud till modeintresserade ungdomar.

– Quiksilver och Roxy har har blivit ganska mainstream men det är helt okej eftersom de har så stora kollektioner att det finns något för alla sorters butiker, säger Johan. Det vi ska göra är att jobba närmare corebutiker inom actionsport för att bygga varumärkena underifrån. Och jobba med alla tre varumärkena samtidigt eftersom de kompletterar varandra så bra och det har visat sig fungera väldigt bra på de marknader där Quiksilver själva har hand om distributionen. Vi blir den första distributören i Europa att jobba med alla tre varumärken. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842