Sportkatalogen blir ännu vassare

Sportkatalogen är en unik produkt och för att fler ska kunna vara med och visa upp sina produkter har Egmont skruvat på konceptet. Och sänkt priset rejält.


Sportkatalogen blir ännu vassare
Thomas Sedin

I höst är det dags för tredje upplagan av Sportkatalogen och det blir en hel del förändringar och förbättringar. Viktigast är att priset sänks till 9 900 kronor per sida.

– Vi vill att alla leverantörer ska ha råd att vara med i Sportkatalogen och därför har vi skruvat på vår affärsmodell för att kunna sänka priset, säger Thomas Sedin på Egmont Tidskrifter som ger ut Sportkatalogen. Dessutom har vi fått in tidningen Hus & Hem i förlaget vilket gör att vi når en lite annan målgrupp jämfört med tidigare år. Billigare och bättre alltså.

Idén med Sportkatalogen är att samla sporthandeln i en tjock katalog full med sportprodukter som distribueras precis när julhandeln drar igång. Distribuerad upplaga är runt 130 000 exemplar och katalogen skickas ut till prenumeranterna av Åka Skidor, Utemagasinet, Golf Digest, Pro Hockey, King Magazine, Goal, Vi Båtägare, Båtnytt, Auto Motor & Sport, Vagabond, Hus & Hem samt Sportfack.

Sportkatalogen blir ännu vassare
Det är med alla dessa tidningar som Sportkatalogen skickas ut – målgruppen är unik vad det gäller hur mycket tid och pengar de spenderar på sport.

– Från början var affärsidén framförallt en stor upplaga men när vi började titta på vilka läsare våra tidningar har så blev affärsidén istället den överlägset bästa målgruppen som sporthandeln kan få, säger Martin Willners på Sportfack och skaparen av Sportkatalogen. Våra läsare spenderar i snitt 3 514 kronor per år på sportutrustning, snittet för hela Sveriges befolkning är 1 598 kronor per år så vi når verkligen de bästa kunderna. Som jämförelse spenderar DN:s och Aftonbladets läsare 1 902 respektive 1 534 kronor per år på sportutrustning och priset för en helsida där är ganska långt från 9 900 kronor trots att vi når ungefär lika många läsare. Tillsammans står de 670 000 läsare som vi når med Sportkatalogen för 17 procent av alla inköp av sportutrustning som görs i Sverige under ett år.

Nu har Sportkatalogen inte blivit den succé som Martin och Thomas hade hoppats på. Första året fick de med sig branschen bra och Sportkatalogen blev på 88 sidor. Pappret var dock för tunt och formen lite för barnslig för den tänkta målgruppen. År två var pappret och formen rätt men nu lyckades de inte få med sig branschen som annonsörer så katalogen blev bara på 52 sidor.

– Vi har lärt oss något varje år och en viktig del för att Sportkatalogen ska vara viktig för läsarna är att många varumärken finns med och det är därför vi sänker priset radikalt från 22 000 kronor för en sida till 9 900 kronor, säger Thomas. Vi vill att hela sportbranschen ska synas och nu ger vi verkligen alla en chans att vara med till en väldigt låg kostnad.

– En väldigt viktig del är att Sportkatalogen skickas ut tillsammans med läsarnas favorittidning, säger Martin. Det gör att den värderas på ett helt annat sätt än kataloger som distribueras med Postens stora reklamutskick. Våra läsarundersökningar visar att läsarna sparar Sportkatalogen och ser den som en redaktionell produkt vilket gör att de tar till sig innehållet på ett helt annat sätt än vad de gör med rena reklamkataloger.

Sportkatalogen produceras i augusti/september och skickas ut med ovan nämnda tidningar i november. Boka din plats genom att kontakta Thomas på thomas@sportfack.se.