Nordic Native lockar outdoorkunder med social e-handel

Tänk Addnature ihopbakat med Utsidan.se. Ungefär så kommer Nordic Native att fungera när den nya e-handelsplatsen för outdoor öppnar i september.

Den nya e-handelsplatsen blir en kombination av butik och ”community”, förklarar Theodore Bergqvist som, tillsammans med Tobias Löfgren, står bakom Nordic Native. Idén har de hämtat från USA där kombinationen av handel och social gemenskap har vuxit sig starkt under de fem senaste åren. Theodore nämner sajter som theclim.com och backcountry.com som framgångsrika exempel. I Sverige är det däremot fortfarande något relativt nytt, menar han. Tills nu. 

– Vi låter besökarna dela med sig av sina erfarenheter med varandra, säger han. 

Det kan handla om allt från resor och teknik till utrustning, där besökarna betygsätter och uttala sig om produkter som de har handlat på sajten. 

– De kan lägga upp bilder och videos som visar hur de har använt produkterna och skriva recensioner. Det går också att skapa egna intressegrupper. 

Sajten kommer dessutom att knyta till sig experter som delar med sig av sina erfarenheter och ger råd. De båda grundarna vill att Nordic Native ska upplevas som en plats att hänga på för alla som är intresserade av friluftslivet, oavsett bakgrund och kunskapsnivå.

De är långtifrån några glada entusiaster som efter två års förberedelser drar igång Nordic Native. Theodore, 45, var med redan 1996 och byggde Telia första e-handelsplattform och sedan dess arbetat mycket i USA med e-handel. Tills nyligen ägde han Gamers Gate, som är en av världen största sajter för datorspel. 

Tobis, 38, har varit verksam i byråvärlden och digital kommunikation sedan slutet av 1990-talet. Sedan 2006 driver han byrån Some Guys. 

Sortimentmässigt ska Nordic Native täcka alla outdoorsegment inklusive jakt, förutom vapen. 

– Vi ska bara jobba med premiumprodukter och ge livstidsgaranti på allt vi säljer, berättar Theodore. 

Konkurrensstyrkan ska bygga på kvalitet och kunskap.

– Men, säger Theodore, vi fattar att pris är en viktig faktor och vi kommer att ha kampanjer med mera. Vi är ingen lågprissajt och ska inte bli något XXL. 

En viktig del i konceptet är ett bonussystem som ger poäng på allt besökaren gör på sajten, från rena köp till att kommentera produkter och lägga upp videos. 

Nordic Native rullas ut i Norden under september och ska enligt planerna lanseras i Tyskland och Storbritannien under första kvartalet 2016. 

– Vi bygger en paneuropeisk plattform från början, och vi ska ta de nordiska varumärken till Europa, avslutar Theodore Löfgren.