Mobilen allt viktigare för e-handeln

Under årets första kvartal ökade den svenska e-handeln inom sport och fritid med 11 procent, jämfört med samma period förra året. Totalt växte e-handeln med 19 procent.

Hela 74 procent av svenskarna e-handlade något under årets första kvartal. Särskilt intressant är att allt fler använder sin mobiltelefon eller surfplatta för att handla på digitala handelsplatser, 17 respektive 21 procent. 

Rapporten, som ges ut av Postnord i samarbete med Svenska Digital Handel och HUI Research, konstaterar också på att andelen mobilanpassade webbutiker stadigt växer och ligger för närvarande på 58 procent. Observationer kring kundernas användning av mobilen visar att 22 procent gjorde research om produkter medan de befann sig i butiken, 17 procent kollade lagersaldot på mobilen innan de besökte den fysiska butiken och 29 procent tog bilder av produkter med mobilkameran i den fysiska butiken för ett eventuellt senare köp. 

En annan trend som framkommer i rapporten är att 31 procent av de tillfrågade hade gjort research på internet innan de handlade i en fysisk butik, men bara 15 procent gjorde research i en fysisk butik innan de beställde på nätet. Det innebär att de tidigare farhogorna för att butikerna ska förvandlas till enbart showroom delvis har kommit skam. 

Prognosen för årets e-handel är att den kommer upp till sju procent av den totala handeln, och landar på den nya rekordnivån 50 miljarder kronor.

E-handelns tio i topp
1. Böcker/media  43 %
2. Kläder/skor  39 %
3. Skönhet/hälsa 29 %
4. Hemelektronik  27 %
5. Sport/fritid  13 %
6. Barnartiklar/leksaker  8 %
7. Bil-, båt-, MC-tillbehör  7 %
8. Inredning/möbler  7 %
9. Dagligvaror  6 %
10. Byggvaror  4 %

Fördelning av den svenska e-handeln under årets första kvartal. Största tillväxten hade Livsmedel (+46 %), Barnartiklar/leksaker (+42 %) och Heminredning/möbler (+27 %).