1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Puma vinstvarnar trots ökad försäljning, Adidas gasar och Under Armour gasar ännu mer. Ungefär så kan vi sammanfatta första kvartalet för tre av de stora sportleverantörerna.
Puma vinstvarnar
Trots ökad försäljning så gick Puma för en vecka sedan ut med en vinstvarning. Det försämrade resultatet beror till största delen på den starka dollarn och även om de såg det här komma ville de inte dra ner på kostnaden för planerad marknadsföring.
Pumas prognos för året är en vinst på 750–900 miljoner kronor vilket ska jämföras med fjolårets vinst på 1 200 miljoner kronor. På den positiva sidan så ökade försäljningen årets första kvartal med 13,2 procent till 7,6 miljarder kronor. De stora tillväxtmarknaderna var Asien och Sydamerika medan försäljningen i Europa låg på samma nivå som förra året.
Adidas gasar
Adidas startade året bra med en försäljningsökning på 17,3 procent. Totalt blev försäljningen 38 miljarder kronor för kvartalet. Vinsten ökade med 8,3 procent till drygt 2 miljarder kronor.
En viktig orsak till tillväxten är att Adidas växte på den amerikanska marknaden med nio procent och det ihop med en högre dollarkurs gav skjuts i Excelarken. Kina och Europa är de två marknader där det går bäst och tittar vi på Adidas alla varumärken så går det bäst för Adidas (+10,9 %) men även Reebok ökar efter några tunga år (+9,0 %) och hockeybiten går också över förväntan (+8,8 %). Problembarnet är golfen där Taylormad Adidas Golf minskade med 8,6 procent.
Fullt ös för Under Armour
Förra året passerade Under Armour Adidas och blev det nästa största sportmärket i USA efter Nike. Den tillväxten fortsätter och för årets första kvartal redovisar de en försäljningsökning på hela 25 procent till 7,5 miljarder kronor. Det var för övrigt det 20 kvartalet i rad som Under Armour ökade med mer än 20 procent.
Huvuddelen av Under Armours försäljning finns i USA men deras export ökade med 86 procent och allra bäst gick det i de två stora marknaderna Kina och Brasilien. Vinsten landade på 260 miljoner kronor för kvartalet och drogs ned på grund av ett par företagsköp och en satsning på marknadsföring.
Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.
E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.
Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.
Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!