Swesport redan i november

Efter flera år med minskat intresse har Svenskt Sportforum bestämt sig för att göra något radikalt med Swesport. Mässan hålls nu redan i slutet av november.

Intresset för Swesport har minskat varje år och nu senast i januari var det inte mycket kvar av den en gång så viktiga mässan. Anledningarna till det minskade intresset beror dels på att kedjorna har centraliserat sina inköp och dels på att många leverantörer har investerat i stora show rooms där de kan visa hela kollektionen och få längre tid med varje butik. Men den största anledningen till det minskade intresset är att den helt enkelt ligger för sent i inköpsarbetet. De allra flesta är redan klara med införsäljningen när Swesport öppnar och då är det liksom ingen vits att varken ställa ut eller åka dit som butik.

– Vi har pratat med både utställare och besökare och de har varit eniga i att tidpunkten har blivit helt fel nu när orderna måste vara inne allt tidigare för varje år, säger Claes Forsberg på Svenskt Sportforum. Vi tidigarelägger därför den kommande mässan till 29–30 november och vi har fått positiva reaktioner på den förändringen av både butiker och leverantörer.

När mässan hamnar så tidigt blir det också en flytt av fokus till nästan enbart konfektion och skor. De proverna finns framme vid den tiden men många leverantörer har inte fått prover på hårdvaran så tidigt. Bland de utställare som redan har visat intresse av att ställa ut är merparten från outdoorsegmentet men det finns ingen tanke på att göra Swesport till en outdoormässa. Med det nya datumet hoppas Claes att några av de skoföretag som har försvunnit från Swesport kommer tillbaka.

– Vi siktar på ett 50-tal utställare och tror att merparten kommer att vara konfektionsmärken plus en del skor, säger Rodney Hiram på Svenskt Sportforum. För hårdvaran för vinter har vi dels Pro Ski Intro i januari och dels Inköpsdagar Åre i mars. Målgruppen för besökare är fristående butiker men vi hoppas så klart att även kedjornas inköpare tycker att Swesport blir intressant för dem nu när mässan ligger snudd på två månader tidigare.

Platsen kommer att bli Tele2 Arena men det är bara tillfälligt eftersom Globen Annexet var uthyrt aktuellt datum. Till 2016 är de tillbaka i Annexet.

Thomas Breding, vd Granitbiten tror att fler leverantörer inom konfektion kommer att se mässan som intressant eftersom de hinner visa produkter innan konfektionsföretagens deadlines går ut.

– Ur ett besökarperspektiv borde det rimligtvis vara av ett större värde att åka till mässan om fler intressanta leverantörer av konfektion stället ut

Samtidigt pekar han på att mässan samtidigt blir ännu mer ointressant för hårdvaruleverantörerna som har sena deadlines.

– Men de har ju redan övergivit mässan, så skitsamma.

Maria Frykman Forsberg, vd Isbjörn of Sweden, menar att Swesport historiskt har varit en ganska dyr mässa genom den sena tidpunkten.

– Vi ändå tvingats resa under november och december för att träffa alla våra kunder. Swesport i januari har varit mer som en PR-mässa. Något Ispo kan klara, men Swesport är en för liten mässa för att vara en ren PR-post i budgeten.  

Hon berättar att hon blev glad när hon fick höra om flytten till november.

– Vi kommer att vara med på Swesport i år. Vi hoppade förra året, vi kände att vi inte fick ihop det. Vi var ute och reste istället.

Från butikshåll är Peo Nilsson, delägare Magazinet i Karlstad, tveksam till att tidigarelägga Swesport. Detta till skillnad från sin bror och kompanjon, Hasse Nilsson, som tror på fler utställare i november.

– Jag som håller i pengarna vill ha ett facit på innevarande säsong innan vi beställer. Helst skulle jag vilja ha en mässa i mars, april, men det fungerar ju inte på grund av leverantörernas deadlines.

Han tycker det var bättre på 1980- och 1990-talet, med de stora mässorna i Älvsjö. Då var det mer handel, menar han.

– Det har gått för mycket prestige hos kedjorna att köra sina egna inköpsmässor, vilket resulterar i att mässorna har blivit för små för oss fria aktörer.

Mer positiv till en novembermässa är Jörgen Eriksson, delägare i Utebutiken i Umeå.

– Den stora fördelen är att vi får se grejerna före alla deadlines. Det gäller till största delen mjukvaran, med hårdvaran är inte lika stressigt.

På frågan om det är sista chansen för mässan svarar han:

– Ska den ha någon chans måste den ligga i rätt tid, så det här tror jag är ett bra steg i rätt riktning.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Svenskt Sportforum

    Vi påverkar, skapar förutsättningar och bidrar till en sund branschutveckling och en aktiv fritid för svenska folket. Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och ...