Swesport redan i november

Swesport redan i november

Efter flera år med minskat intresse har Svenskt Sportforum bestämt sig för att göra något radikalt med Swesport. Mässan hålls nu redan i slutet av november.

Publicerad

Intresset för Swesport har minskat varje år och nu senast i januari var det inte mycket kvar av den en gång så viktiga mässan. Anledningarna till det minskade intresset beror dels på att kedjorna har centraliserat sina inköp och dels på att många leverantörer har investerat i stora show rooms där de kan visa hela kollektionen och få längre tid med varje butik. Men den största anledningen till det minskade intresset är att den helt enkelt ligger för sent i inköpsarbetet. De allra flesta är redan klara med införsäljningen när Swesport öppnar och då är det liksom ingen vits att varken ställa ut eller åka dit som butik.

– Vi har pratat med både utställare och besökare och de har varit eniga i att tidpunkten har blivit helt fel nu när orderna måste vara inne allt tidigare för varje år, säger Claes Forsberg på Svenskt Sportforum. Vi tidigarelägger därför den kommande mässan till 29–30 november och vi har fått positiva reaktioner på den förändringen av både butiker och leverantörer.

När mässan hamnar så tidigt blir det också en flytt av fokus till nästan enbart konfektion och skor. De proverna finns framme vid den tiden men många leverantörer har inte fått prover på hårdvaran så tidigt. Bland de utställare som redan har visat intresse av att ställa ut är merparten från outdoorsegmentet men det finns ingen tanke på att göra Swesport till en outdoormässa. Med det nya datumet hoppas Claes att några av de skoföretag som har försvunnit från Swesport kommer tillbaka.

– Vi siktar på ett 50-tal utställare och tror att merparten kommer att vara konfektionsmärken plus en del skor, säger Rodney Hiram på Svenskt Sportforum. För hårdvaran för vinter har vi dels Pro Ski Intro i januari och dels Inköpsdagar Åre i mars. Målgruppen för besökare är fristående butiker men vi hoppas så klart att även kedjornas inköpare tycker att Swesport blir intressant för dem nu när mässan ligger snudd på två månader tidigare.

Platsen kommer att bli Tele2 Arena men det är bara tillfälligt eftersom Globen Annexet var uthyrt aktuellt datum. Till 2016 är de tillbaka i Annexet.

Thomas Breding, vd Granitbiten tror att fler leverantörer inom konfektion kommer att se mässan som intressant eftersom de hinner visa produkter innan konfektionsföretagens deadlines går ut.

– Ur ett besökarperspektiv borde det rimligtvis vara av ett större värde att åka till mässan om fler intressanta leverantörer av konfektion stället ut

Samtidigt pekar han på att mässan samtidigt blir ännu mer ointressant för hårdvaruleverantörerna som har sena deadlines.

– Men de har ju redan övergivit mässan, så skitsamma.

Maria Frykman Forsberg, vd Isbjörn of Sweden, menar att Swesport historiskt har varit en ganska dyr mässa genom den sena tidpunkten.

– Vi ändå tvingats resa under november och december för att träffa alla våra kunder. Swesport i januari har varit mer som en PR-mässa. Något Ispo kan klara, men Swesport är en för liten mässa för att vara en ren PR-post i budgeten.  

Hon berättar att hon blev glad när hon fick höra om flytten till november.

– Vi kommer att vara med på Swesport i år. Vi hoppade förra året, vi kände att vi inte fick ihop det. Vi var ute och reste istället.

Från butikshåll är Peo Nilsson, delägare Magazinet i Karlstad, tveksam till att tidigarelägga Swesport. Detta till skillnad från sin bror och kompanjon, Hasse Nilsson, som tror på fler utställare i november.

– Jag som håller i pengarna vill ha ett facit på innevarande säsong innan vi beställer. Helst skulle jag vilja ha en mässa i mars, april, men det fungerar ju inte på grund av leverantörernas deadlines.

Han tycker det var bättre på 1980- och 1990-talet, med de stora mässorna i Älvsjö. Då var det mer handel, menar han.

– Det har gått för mycket prestige hos kedjorna att köra sina egna inköpsmässor, vilket resulterar i att mässorna har blivit för små för oss fria aktörer.

Mer positiv till en novembermässa är Jörgen Eriksson, delägare i Utebutiken i Umeå.

– Den stora fördelen är att vi får se grejerna före alla deadlines. Det gäller till största delen mjukvaran, med hårdvaran är inte lika stressigt.

På frågan om det är sista chansen för mässan svarar han:

– Ska den ha någon chans måste den ligga i rätt tid, så det här tror jag är ett bra steg i rätt riktning.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Svenskt Sportforum
  • Telefon: 08-505 865 97
  • Verksamhetsinfo: Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Vi arbetar som medlemsorganisation genom att erbjuda utbildning, utveckling, rådgivning, samverkan och verka för en god lönsamhet och tillväxt i branschen. Som intresseorganisation arbetar vi med att stimulera svenska folket till ett aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter, sprida kunskap och aktivt driva frågor via opinionsbildare och i media.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842