Snabbkassa med Apple Pay

Snabbkassa med Apple Pay

I takt med att användningen av kontanter dramatisk minskar blir plånboken alltmer ett kortfodral. Med Apple Pay kan kunden nu även lämna korten hemma och istället handla med enbart mobilen.

Publicerad

Betaltjänsten Apple Pay släpptes i USA den 20 oktober 2014 och företagets vd Tim Cook berättade att de stora kortföretagen, Visa, Mastercard och American Express plus 500 banker, var med på tåget. På återförsäljarsidan stod en rad kända kedjor redo för att ta emot den nya digitala betalningsmetoden, bland sport- och outdoorkedjorna: Champs Sports, Foot Locker, Sports Authority och LL Bean. 

I korthet fungerar Apple Pay som en digital plånbok i telefonen med information om betal- och kreditkort. I butiken väljer användaren vilket kort som ska användas och betalar sedan med telefonen via butikens NFC-betalterminaler. NFC står för Near Field Communication och är en trådlös teknik som gör det möjligt för telefon och terminal att "tala" med varandra.

Styrkorna med Apple Pay är två – snabbhet och säkerhet. Båda bygger på Apples fingeravtrycksläsare Touch ID som finns i iPhone 5 och 6, den nya klockan Apple Watch samt iPad Air 2 och iPad Mini 3. I praktiken räcker det med ett tryck på avtrycksläsaren för att utföra betalningen. 

När det kommer till säkerheten innebär fingeravtrycksläsaren att ingen annan än ägaren kan utföra betalningen. För att ytterligare skydda ägaren använder Apple Pay inte betal- och kreditkortens nummer utan skapar ett unikt nummer som krypteras och lagras i enheten, men aldrig på någon Apple-server. På så vis får inte heller köpstället tillgång till kortnumren. 

När Apple Pay kommer till Europa och Sverige är dolt i Lützendimma. Det råder som alltid mycket hysch hysch kring Apples produkter och tjänster. Att något ändå kan vara på gång indikerades nyligen på Mobile World Congress, i Barcelona, där kortföretaget Visa Europe presenterade en så kallad tokenization, ett system som ersätter det faktiska kortnumret med ett slumpmässigt valt nummer vid varje transaktion, som både Apple Pay och konkurrenten Google Wallet kan använda på den Europeiska marknaden. 

Efter Apples lansering i USA skrev amerikanska Internet Retailer Magazine om den stora matkedjan Whole Foods där det gjordes 150 000 betalningar med Apple Pay under de första 17 dagarna, vilket motsvarar en procent av periodens försäljning.  

Simon Nankervis, vice vd på American Eagle Outfitters, säger till tidningen att de har Apple Pay i 300 av deras 800 butiker och att betalningar via NFC-betalterminaler sedan slutet av oktober har ökat med 548 procent. 

Vid årsskiftet hade, enligt konsultföretaget Boston Retail Partners, 38 procent av USA:s större butikskedjor anslutit sig till Apple Pay. 

De svenska handlarna är, enligt Tobias Wallhuss på Verifone Sweden, en ledande leverantör av kortterminaler i Sverige, hyffsat förberedda för betalning med digitala plånböcker som använder kortinfrastrukturen, då närmast alla handlare i Sverige idag tar emot kortbetalning i kortterminal. Till dessa hör till exempel Apple Pay och Samsung Pay. Men då krävs att butiken har NFC-terminaler.

– En grov gissning är att någonstans mellan 35-40 procent av kortterminalerna ute på den svenska marknaden idag har den nödvändiga hårdvaran för att kunna ta emot NFC-betalningar. Alla nya terminaler som skeppas från oss har redan denna hårdvara.

Vad krävs av handlaren för att deras terminal ska fungera för den här typen av betalningsform?
– Under förutsättning att de har en så pass ny kortterminal att den har hårdvarustöd för NFC-tekniken behöver de inte göra någonting alls. När det svenska kortbetalningssystemet är redo för att hantera kontaktlösa betalningar kommer mjukvaran att uppgraderas automatiskt.  

När tror du att den här betalningsformen tar fart på allvar?
– Min bedömning är att kontaktlösa betalningar kommer att komma igång under 2016 och gradvis bli större och större. Under 2017 gissar jag att kontaktlösa betalningar är väldigt utbrett i Sverige.

Om Apple Pay och andra digitala plånböcker ska slå beror givetvis på kunderna. Det som talar för är att det är snabbt och säkert betalsätt, och att alla ens kort alltid finns med i telefonen. 

Det som tala emot är att det fortfarande är lätt att betala med kort. Samtidigt gör de nya kontaktlösa korten det ännu enklare, ICA-banken är först ut under 2015. Sedan tar det alltid tid för folk att ändra sina vanor men nu finns tekniken.

 

 

Fler digitala betalsystem

Google Wallet
Kan kopplas till de flesta kortföretag och även laddas med lojalitetskort.
Betalning: Via NFC-betalterminal.  
Telefon: Vissa Androidtelefoner.
Finns: Ännu bara i USA.

Samsung Pay
Kan kopplas till de flesta kortföretag.
Betalning: Via NFC-betalterminal.  
Telefon: Galaxy S6 till att börja med.
Finns: Lanseras till sommaren i USA.

SEQR
Kopplas till ett konto hos företaget Collector.
Betalning: Via NFC-betalterminal.  
Telefon: iOS, Andriod och Windows.
Finns: Sverige och delar av Europa. 

Swish
Samarbete mellan Sveriges största banker. Passar småskalig verksamhet.
Betalning: Överföring i realtid via telefonnummer.
Telefon: iOS, Andriod och Windows.
Finns: Sverige

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842