Ekonomikoll på Nike, Adidas och Quiksilver

Ekonomikoll på Nike, Adidas och Quiksilver

Det är klackarna i taket hos Nike, en lättnadens suck hos Quiksilver och nedslagna blickar hos Adidas. Åtminstone om vi ska utgå från deras senaste ekonomiska rapporter.

Publicerad

Bra slut på Nikes 2014
Nike avslutade 2014 på ett riktigt bra sätt. Kvartalet som slutade sista november innebar en tillväxt på 14,8 procent. I svenska kronor blev den globala omsättningen 58,5 miljarder kronor och vinsten 5,2 miljarder kronor.

De områden som gick bäst var Västeuropa och Kina samt Nikes försäljning direkt till konsument via egna butiker och e-handel. E-handeln ökade med hela 66 procent. Segmentsmässigt var det basket och produkter för kvinnor som ökade mest. I dag står kvinnor för ungefär en tredjedel av Nikes försäljning och företaget säger att de tror att dagens försäljning på 40 miljarder kronor årligen snart ska passera 55 miljarder bland annat genom en stor satsning på e-handeln.

 

Quiksilver lite stabilare
Quiksilver har haft några blytunga kvartal med både minskad försäljning och ökade kostnader men nu kan det ha vänt. Årets första kvartal innebar ändå en förlust på drygt 150 miljoner kronor men det var ändå en avsevärd förbättring mot samma period förra året. Omsättningen för kvartalet blev knappt tre miljarder kronor.

Förutom minskad förlust var det den egna försäljningen via e-handel och egna butiker som gladde mest. E-handeln ökade med 20 procent till 250 miljoner kronor och försäljningen via egna butiker står nu för över en fjärdedel av omsättningen och uppgick till över en miljard kronor i 713 butiker.

 

Tungt för Adidas
Adidas har det riktigt tungt just nu. Sista kvartalet 2014 blev en förlust på hela 1,3 miljarder kronor. I och för sig förklarar de en del av förlusten med valutaeffekter och goodwillnedskrivningar men oavsett det så går det inte riktigt som planerat.

Adidas har de senaste åren haft stora framgångar i Ryssland men när rubeln föll dog större delen av den viktiga marknaden för Adidas. Nästa stora problem är golfen med Taylormade som tappat över 20 procent i försäljning. Ett resultat av allt det här är att styrelsen nu har aviserat att de inom två år kommer att byta vd för Adidas.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

2 kommentarer

Jan.jonsson@future.se: Mycket förvånande att Marcus inte med ett enda ord, skänker alla leverantörer som fått ta stora avskrivningar av fordringar, en enda tanke. Istället nämner han att det inte är någon idé att ägarna...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842