Avspark för New Balance

Avspark för New Balance

Efter att under cirka tre år ha arbetat in varumärket Warrior som fotbollsmärke, bland annat som sponsor av Liverpool, har ägaren New Balance bestämt sig för att låta Warrior lämna fotbollen och ersättas av, just det – New Balance. Målet är att ta tredjeplatsen från Puma.

Publicerad

Det var efter att New Balance hade köpt Warrior som idén föddes att låta Warrior börja tillverka fotbollsskor och använda engelska Liverpool FC som en murbräcka in i fotbollsvärlden. Något som har lyckats tämligen bra. Men nu ska alltså Warrior fasas ut ur fotbollssegmentet och ersättas av New Balance, som också tar över Warriors sponsorkontrakt med klubbarna Liverpool, Stoke City, Porto och Sevilla samt en del av spelarna.

– Klubbarnas övergång till New Balance sker till hösten, men redan nu spelar vissa spelare med New Balance, säger Jan Cederfont, sverigechef på danska Active Sportswear.

Av de sponsrade spelare som New Balance valt att ta över från Warrior märks bland andra Aaron Ramsey, Adnan Januzaj, Vincent Kompany, Samir Nasri och Marouane Fellaini.

 

Är det några svenska sponsorkontrakt på gång?

– Idag sker all sports marketing från huvudkontoret för fotboll i England. Det kan dyka upp svenska spelare den vägen men i dagsläget för vi inga förhandlingar i Sverige.

Den internationella butiklanseringen av New Balance som fotbollsmärke sker i höst och innefattar utöver skor bland annat bollar, benskydd, målvaktshandskar och träningskläder.

I Sverige kommer varumärkets närvaro till en början att märkas i form av replicaförsäljning och då framför allt Liverpoolkläder. I övrigt dröjer den riktiga butikslanseringen till våren 2016.

– Då ska vi börja synas i de bästa fotbollsbutikerna. Vi är väldigt långsiktiga i vår plan och kommer att skynda långsamt för att bygga upp kategorin.

Jan är också noga med att det inte handlar om att New Balance tar över Warriors skosortiment, tvärtom.

– New Balance satsning på fotboll är helt fristående och skiljer sig mycket från Warriorspåret, säger han och pekar på det högteknologiska kunnandet som New Balance har byggt upp genom åren. Bland annat kommer de sponsrade spelarna att kunna få helt customtillverkade skor i fabriken i norra England.

 

Vilken målsättning har ni på marknaden för fotbollsskor? 

– New Balance har en tydlig internationell plan att bli nummer tre på fotboll och vi ser ingen anledning att ha en annan målsättning i Sverige.

Då Adidas och Nike kör i en klass för sig innebär detta att det är Puma som blir konkurrenten om tredjeplatsen.

 

Innebär satsningen några förändringar i New Balance svenska organisation?

– Då vi inte längre har Warrior i vår portfölj kommer Active Sportswear Sverige att fokusera väldigt hårt på New Balance, vilket har medfört vissa organisationsförändringar, säger Jan Cederfont.

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842