Premiär för Salmings nya konceptbutik

Premiär för Salmings nya konceptbutik

Nu har Salming öppnat sin butik mitt i centrala Stockholm. Allt från dofter till innebandyklubbor finns där men det är de nya löparskorna som kommer dra kunder.

Publicerad

Salming Concept Store ska inte vara som vilken butik som helst. Visst här finns alla tänkbara produkter från underkläder och dofter till löparskor och innebandyklubbor, men Salming Concept Store vill inte bara sälja produkter utan lika mycket få kunderna att utvecklas inom sina intressen.

– Vår strategi är att sälja vår produkter genom detaljister och finnas i de bästa butikerna, men idag måste vi som varumärke också få en chans att presentera en helhet och visa upp produkterna i ett sammanhang, säger Thomas Solin. Då är en konceptbutik ett perfekt format. Här kan vi också hjälpa kunden på ett lite annorlunda sätt. Som vårt Running Lab som hjälper kunderna hitta rätt löpteknik och på så sätt får dem mer engagerade.

Designer Thomas Nord, retailansvarig Lina Hansson och vd Tomas Solin.

Running Lab är ett system utvecklat av Qualisys. Först få löparen sätta fast små markörer runt alla leder och sedan kliva upp på löpbandet. Åtta kameror filmar med 400 bilder per sekund varenda rörelse med en noggrannhet ner på millimetern och analyserar varenda del i steget för att kunna visa på fel eller saker som kan förbättras för att antingen minska skaderisken eller springa snabbare.

– Running Lab handlar inte alls om att hitta rätt löparsko utan bara om att hjälpa till med att förbättra sin löpteknik, säger Patrik Almström på Qualisys. Vi säljer våra system till träningscentra och olympiska kommitéer över hela världen för att de ska kunna detaljstudera idrottarnas teknik. Salming har de enda två stationerna för löpning i Sverige men de har inte ensamrätten och vi jobbar med andra butiker i andra länder.

För personalen krävs det dels ens viss datorkunskap för att kunna sköta och förstå systemet så att markörerna hamnar på rätt plats och dels kunskap om löpteknik för att kunna tolka och analyserar de värden som systemet får fram.

– Coachen är oftast med under löpningen för att kunden direkt ska kunna göra förändringar och få se hur de påverkar löptekniken, säger Patrik. Det skapar en bättre förståelse. Här i Stockholmsbutiken har vi utbildat två coacher och två operatörer och de kommer att köra två dagar i veckan. Redan nu har vi fått in de första bokningarna och vi känner att potentialen är enorm.

En genomgång är på 60–90 minuter och kostar 1 995 kronor.

Butiken är på 400 kvadratmeter och kommer att sysselsätta tio personer, några på heltid men de flesta på deltid. Ansvarig för butiken är Lina Hansson som tidigare både drivit egna butiker och jobbat för H&M och som regionschef för Ur&Penn.

– Jag är en sportig person så det känns jättekul att få kombinera allt jag kan om retail med mina personliga intressen, säger Lina. Det jag gillar med Salming är att det är ett så hungrigt företag, de vill verkligen framåt och har jag en idé är det bara att köra.

Trots att löparskor är det senaste tillskottet för Salming är Lina helt säker på att det är det segmentet som kommer att sälja mest i konceptbutiken.

– Även om innebandy och andra indoorsporter har väldigt många aktiva så är löpning mycket, mycket bredare, säger Lina. Alla håller på med löpning och det kommer att vara bra när vi ligger här mitt på Kungsgatan i centrala Stockholm. Till hösten släpper vi också en trainingkollektion för träning på gym och även det är en bred marknad med kunder som rör sig i det här området.

Börje Salming

Salming kallar sina löparskor för no nonsense och deras löparambassadör Jonas Colting förklarar det så här:

– Det är löparskor med hög löpkänsla och där varje del har en funktion istället för att vara lite fluff-fluff. Det finns många skor med detaljer som är helt onödiga eller kanske till och med försämrar löpningen och det ville jag komma bort ifrån när jag började samarbeta med Salming. Jag har varit med från början med att testa andras skor, bygga prototyper, utvärdera dem och sedan samma sak om och om igen. Den kollektion som Salming har idag på running är riktigt, riktigt bra och vi har kommit oerhört långt på så kort tid.

Så vad säger varumärket själv – Börje Salming – om butiken:

– Någonstans har det alltid funnits en tanke om att öppna en egen butik men aldrig en så här stor med ett sådant här läge mitt i Stockholm. Det här är helt fantastiskt.

Innebandy har självklart en egen del i butiken.

Doft och underkläder görs på licens och har en central plats i butiken.

Löparskorna är den produkt som kommer att bli störst i butiken.

Skolagret finns bakom skoväggen för att snabbt få fram rätt storlek.

Running Lab tar tidsbokningar två dagar i veckan.

Självklart var det en modevisning under premiärkvällen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842