Duells omgrupperar

Göteborgsföretaget Duells gör en nystart. Efter ägarbytet för två år sedan och med en ny vd omorganiserar företaget nu verksamheten.

Förra året var ett händelserikt år för leverantören Duells. Dels gick försäljningen av cykelprodukter bra, dels fick företaget en ny vd, Anderz Larqvist, och sist men inte minst har företaget startat en ny webbplattform för sina kunder. Redan året innan hade 75 procent av bolaget köpts av den belgiska koncernen Moteo vilket gav Duells nya finansiella muskler. Men nya ägare och ny vd brukar också innebära förändringar i hur företag jobbar. Så är också faller med Duells. Från och med årsskiftet förändrade företaget sin organisation. De gamla affärsområdena cykel, mc-och moped samt marin-och snö har försvunnit. Duells var inte riktigt tillräckligt stora i Sverige för att jobba med affärsområden.

Istället införs fyra nya fokusområden. Det ena är säljorganisationen med säljarna och en säljchef, det andra är inköpsorganisationen som ska se till att de rätta produkterna finns vid rätt tidpunkt. Det tredje fokusområdet är produktdelen och den fjärde är logistikbiten. För Johnny Törnblom som är säljchef med ansvar för cykel, innebär den nya organisationen vissa praktiska förändringar.

– Jag kommer att vara ute mycket mer hos kunderna. Jag kommer också att ta hand om flera kunder och också ansvara för vissa av de stora avtalskunderna som Team Sportia och Intersport. Det ser jag verkligen fram emot för nu får jag vara mycket mer ute i verkligheten, säger Johnny Törnblom till Sportfack.

Införsäljningen för Duells har gått bra för 2015. Alla prognoser pekar mot ett riktigt bra cykelår . Dessutom kommer företagets kunder att med hjälp av den nya webbplattformen kunna få en bättre överblick över sina affärer och sin verksamhet med Duells.

– Kunderna kan göra inköp och reklamationer, följa orderhistorik och se sina unika avtalspriser och följa leveranser på ett bra sätt med den nya webbplattformen. De får en personlig inloggning så att de kan följa sina affärer och verksamhet med oss på en detaljerat sätt. Det kommer att gynna både kunderna och oss, säger Johnny Törnblom.

Nästa stora satsning för Duells blir att också förnya och förbättra de interna affärssystemen. Den satsningen är redan på gång.

 

 

 

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • PowerFactory Nordic

    PowerFactory Nordic är ett grossistföretag som distribuerar tillbehör, reservdelar och personlig utrustning inom kategorierna; Cykel, Moped, Mc, MX & ATV. Med fokus på kända varumärken, samt flertalet starka agenturer i portföljen.