Röjk i Val d’Isére

Det är inte vanligt att ett litet företag kan öppna en butik i en av de hetaste skidorterna i världen. Men stockholmsföretaget Röjk kommer att göra det redan i höst.

Konfektionsföretaget har under sina drygt fyra år gått från klarhet till klarhet. En orsak till att företaget har fått en så bra start är att Röjks produkter redan hunnit få både priser och publicitet.

Nästa satsning för Röjk kommer att ske i den franska skidorten Val d’Isère. Företagets grundare Jan Fahrenheit Betros har tidigare jobbat i den franska skidorten som ”säsongare” och lärt känna folk i dalen. En nära vän till honom har en butikslokal mitt i centrala Val d’Isére och där har Röjk erbjudits att öppna en pop-up-store.

– Det är ett sjukt bra läge mitt på torget. Vi ska finnas där åtminstone hela nästa säsong. Sedan får vi se hur affärerna har rullat på och efter det göra en utvärdering av läget, säger Jan Farenheit Betros.

I sommar ska grabbarna bygga upp inredningen i lokalen och i höst är det meningen att premiären ska äga rum. Förutom Val d’Isére-satsningen har Röjk också planer på att lansera en träningskollektion. Det ska vara produkter för högintensiv träning som tas fram i samarbete med mångkamparen Nadja Casadei.

– Vi kommer att använda hennes expertis när vi ska ta fram produkter för högintensiva aktiviteter. Hon ska hjälpa till i produktutvecklingen och också fungera som ambassadör för varumärket, säger Linus Zetterlund.

Eftersom företaget ännu inte har sådana produkter i sitt sortiment så inleder Röjk samarbetet med en redan befintlig produkt. Killarna har gjort om deras Chillout-serie med både sweatpants och collagetröjor. De produkterna får nu bli som en instegsprodukt för framtida samarbeten med henne. Den nya Chillout-serien kommer att släppas en limiterad upplaga av plaggen.