Reebok har fullt fokus på fitness

Reebok har fullt fokus på fitness

Publicerad

Genom samarbeten, nya produkter och inte minst en dialog med kunderna ska Reebok bli det ledande varumärket inom funktionell träning. Och det händer mycket nu.

Kalle Kickuth, ansvarig för Reebok i Norden, ger ordet peppad ett ansikte. Han pratar, visar, ler och pratar lite till när han berättar om vad han och Reebok har för planer i Norden.

– Vår målsättning är att Reebok ska bli det ledande varumärket för funktionell träning och med det menar vi lika mycket gym som löpning, säger Kalle. Framförallt vill vi bli varumärket för social träning när folk tränar i grupp och sporrar varandra. Då ska vi hela tiden vara närvarande men också föra en dialog med utövarna så att vi tar fram de produkter de vill ha.

För att bli det ledande varumärket och det märket det snackas om i träningskretsar har Reebok flera tunga samarbeten med aktörer i träningsbranschen. Först är det konceptet CrossFit som Reebok haft ett samarbete med allt sedan träningsformen slog igenom och som bara växer och växer. En spinn off på det är loppet Tough Viking som nu körts i ett par år och blivit väldigt populärt.

– Vi är säkra på att obstacle running kommer att bli nästa stora grej, säger Kalle. Att kombinera löpning med styrka är precis så många tränar på gym i dag och i Tough Viking har de fått en riktig utmaning som sporrar dem till ännu hårdare träning. Alla de som har sprungit Göteborgsvarvet, Midnattsloppet och andra lopp och vill ta nästa steg lockas av Tough Viking.

Folk stod på kö för att tatuera in Reeboks Deltalogo.

Under en av tävlingarna förra året erbjöd Reebok deltagare att tatuera in Reeboks Delta-logga. De trodde att det skulle bli ett fåtal som skulle göra det men det blev 94 personer i kö vid tältet och alla fick inte chansen. Därför bjöd Reebok in de som inte fick sin tatuering där och då till en träff på huvudkontoret i Solna. Där fick de träna med en av de bästa på obstacle running, instruktioner i handståendeträning och så till slut sin tatuering. 

– När dagen var över undrade de när vi skulle träffas igen, det visar hur stark den sociala biten är i träningen idag.

Nästa stora samarbete är med Les Mills som är de som står bakom många av de stora träningskoncepten som Bodypump, Bodystep, CXWorks med flera. Bara i Norden finns det 12 000 Les Millsinstruktörer och 500 000 personer går på Les Millspass varje vecka i Norden. Genom att de instruktörerna använder Reeboks produkter får de en enorm synlighet mot deras målgrupp.

Senaste samarbetet är med organisationen UFC som är den starkaste aktören inom MMA.

– MMA är fantastiskt bra träning och intresset ökar explosionsartat, säger Kalle. Galorna drar storpublik och stjärnorna är som rockstjärnor och då är det självklart bra för Reebok om vi syns där.

Kalle Kickuth

På produktsidan kommer Reebok med en hel del nyheter. Dels speciella skor för obstacle running med sulor som greppar och som är enkla att skölja av efter ett skitigt pass och dels en helt ny sko för studioträning på gym.

– Ingen har satsat på den nischen så vi har tagit fram skon Cardio Ultra med dämpning och en sula som underlättar vridningar i steget. Den första skon utformad för ett gympass.

Senare under våren släpper Reebok en helt ny löparsko men den är så hemlig att den visats upp i ett fönsterlöst roch mobilförbjudet rum så att inga bilder på den ska läcka ut på nätet förrän 10 mars då den släpps globalt. Vi får återkomma då.

På klädsidan är det mycket mönstrat och färger och Reebak har själva en skön slogan "Burn your black leggings" som beskriver deras kollektion på pricken.

Reebok gillar färg och mönstrat.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842