Träning hemma ökar

Träning hemma ökar

Publicerad

Undersökningar visar att allt fler tränar hemma. Men försäljningen av träningsutrustning för hemmet ökar inte lika starkt och det vill Mylna Sport ändra på.

Att vi är inne i en träningstrend av sällan skådat mått vet alla i sportbranschen. Löpning och träning på gym är det som har ökat mest men allt fler väljer också att träna hemma i lägenheten eller huset. Norska Mylna Sport är en av de största aktörerna på hemträningsutrustning i Norden och de märker av ökningen men menar att den borde vara ännu större.

– Vi gjorde en stor undersökning i Norge där vi frågade människor om deras träningsvanor, säger Erik Skjerve som är nordisk sälj- och marknadschef på Mylna Sport. Hela 71 procent sa att de tränar i hemmet och 38 procent tränar hemma så ofta som minst en gång i veckan.

Mylna säljer allt från hantlar och gummiband till löpband och roddmaskiner och det är löpband som är den viktigaste produkten.

– Vi säljer runt 10 000 löpband varje år och omsättningsmässigt är den produkten lika stor som alla våra små redskap tillsammans, fortsätter Erik. Trenden är också tydlig att kunderna är villiga att betala mer pengar för att få ett löpband som håller och som har lite fler funktioner.

Oktober och januari är de viktigaste försäljningsmånaderna för hemträningsutrustning. Oktober för att det är då det mörknar och folk vill fortsätta att träna och januari för att det är då som alla nyårslöften ska infrias.

Erik Skjerve och Helle Gaard på Abilica.

– När vi frågade varför folk tränar hemma så är det främst två skäl de lyfter fram, säger Helle Gaard, marknadskoordinator på Mylna Sport. Främsta skälet är för att spara tid och det gäller framför allt föräldrar till småbarn som har svårt att få tid till träningen när jobb, hus och barn tar snudd på all tid. Många kvinnor anger också att de inte känner sig så bekväma på ett gym där många är vältränade och vet precis vad de ska göra, för dem är det lättare att komma igång hemma.

Undersökningen visar att det främst är kvinnor som tränar hemma och att det handlar både om att träna styrka och kondition.

– I Norge har vi kommit längre med det här segmentet än i Sverige men vi gör nu en stor satsning på att öka försäljningen i Sverige, säger Erik. Vi ska bli bättre på att placera ut demomaskiner i butikerna, förbättra vår lagerhållning, öka vår tillgänglighet och inte minst informera butikerna bättre via nyhetsbrev och vår hemsida.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Mylna Sport
  • Telefon: 036-452 70
  • Verksamhetsinfo: Mylna Sport levererar och marknadsför olika varumärken inom träning, hälsa och livsstil. Mylna Sport är Nordens största på träningsutrustning och erbjuder produkter för att träningen ska bli rolig och effektiv!
On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842