Ett år med Northern Hooligans

För ett år sedan berättade vi om det nya svenska streetmärket Northern Hooligans. Första året har gått enligt plan och nu ska de växa.

Northern Hooligans är inte norrländskt blyga. De hade en av de största montrarna på Swesport / Boutique Fräsh och är minst sagt kaxiga i sin framtoning.

– Fokus första året har varit att bygga varumärket genom ganska få utvalda butiker och se till att de får en bra genomförsäljning, säger Jonas Berglund som är mannen bakom märket. Det har vi lyckats med och nu ska vi öka från de 15 butiker vi börjat med och även ge oss in på några nya marknader.

De marknader som är på gång är Finland och Danmark men genom sin egna e-handel har Jonas sett att det finns intresse från snudd på hela Europa så planen är att om några år finnas i fler länder.

Jonas kommer själv från brädsportvärlden men han har varit väldigt noga med att inte sätta en brädprägel på Northern Hooligans. Tvärtom vill han att märket ska vara en mix av streetmode och outdoor.

– Just nu är vi ett märke med ganska enkla plagg som T-shirts, sweatshirts, jackor och kepsar men med mycket attityd, ett sortiment som vanliga outdoormärken inte kan erbjuda outdoorbutiker, säger Jonas. Därför tror vi att Northern Hooligans skulle funka väldigt bra i outdoorbutiker.

Nästa steg för Northern Hooligans är att lansera lite mer tekniska ytterplagg men innan dess har de ett lite annorlunda samarbete på gång. De har gjort en colab med Nausta Bryggeri som är Sveriges nordligaste mikrobryggeri. Nausta gör en öl åt Northern Hooligans och Northern Hooligans gör tröjor med ölloggan på.

 

Ett år med Northern Hooligans
Northern Hooligans gör en colab med Nausta bryggerier. Nausta fixar ölen, Jonas fixar tröjan.