Vinnarna av Gear Of The Year 2014

Vinnarna av Gear Of The Year 2014

Publicerad

Vinnarna av Gear Of The Year 2014 är korade och det blev en skön blandning av trotjänare och nykomlingar, vinter och sommar, analogt och digitalt, svensk och internationellt samt hårt och mjukt.

När de tre finalisterna i varje klass hade valts ut av Sportfack lämnades jobbet med att utse vinnarna över till juryn. Juryn består av knappt 50 personer från alla delar av sportbranschen. Det är representanter från alla kedjorna, olika specialistbutiker, en mängd olika sporttidningar, bloggare inom sport och andra som har koll på branschen. SJälvklart är alla olika delar från outdoor till skidor till golf till cykel och så vidare med i juryn för att resultatet inte ska få slagsida åt något håll.

Varje person i juryn rangordnar de tre finalisterna och när röstningstiden har gått ut får vi ett tydligt resultat om vilka som är favoriterna. I en del klasser är vinnaren solklar medan det i andra är nästan löjligt jämnt. I år var det i klassen Årets Produkt som vinnaren var mest solklar och jämnast var det i klassen Årets Svenska Varumärke. 

Så här blev resultatet när juryn gjort sina val i Gear Of The Year 2014:

 

Lennart Ekberg tog emot priset för Haglöfs.

Årets Miljömärke – Haglöfs

"Steg för steg men snabbare än de flesta konkurrenter
har de förändrat ett 100 år gammalt företag
till att bli ett i grunden miljöfokuserat företag.
Ändå är de inte nöjda och det är det som imponerar mest.

Årets Miljömärke 2014 är Haglöfs"

Årets Barnmärke – Burton

"Att förenkla utan att försämra.
Att få barn att tjata om att få vara ute.
Att skapa en ny generation utövare.
Målen har varit höga, alla har uppnåtts.

Årets Barnmärke 2014 är Burton Snowboards"

Andreas Nilemo är en av grundarna av Spektrum.

Årets Nykomling – Spektrum

"Inga nya varumärken föds ur ett Excelark
Det är passion som är grunden till allt nytt liv
och sällan har det varit tydligare än hos Årets Nykomling
som med färg, kompisanda och ett skönt tilltal lockat fans.

Årets Nykomling 2014 är Spektrum"

Jesper Norén

Årets Innovation – Oakley Prizm

"Årets Innovation är sann ingenjörskonst.
Genom år av forskning och avancerad teknik har vinnaren
löst ett problem som plågat användare i alla tider.
Det här en produkt som kommer att förändra en hel bransch.

Årets Innovation 2014 är Oakley Prizm"

Roger Bruhn och Martin Koitrad tog emot priset för GoPro.

Årets Varumärke – GoPro

"Genom att leda utvecklingen med ständiga förbättringar
och genom att hela tiden hitta nya användningsområden
har årets vinnare inte gett de jagande konkurrenterna en chans.
Trots att de jagande är några av världens starkaste varumärken. 

Årets Varumärke 2014 är GoPro

Andreas Holm från Thule var riktigt glad över priset Årets Svenska Varumärke.

Årets Svenska Varumärke – Thule

"Att tänka utanför boxen är inte lätt.
Inte ens utanför takboxen.
Årets vinnare har på ett imponerande sätt breddat sig utan att
göra avkall på sin ursprungliga affärsidé att transportera prylar.

Årets Svenska Varumärke 2014 är Thule"

Mattias Jacobsson, Silva

Årets Produkt – Silva Trail Speed Elite

"När en produkt kan användas av mer än en målgrupp händer det saker.
Löpare, cyklister, längdåkare, motormekare och nobelkommittén
har alla upptäckt hur bra det är med portabelt LED-ljus.

Årets Produkt 2014 är Silva Trail Speed Elite"

  

Här är en liten film från prisutdelningen på Swesport:

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842