Dags för Swesport i helgen

Swesport 2015 byter megalokalerna i Kista mot mindre och citynära Globen Annexet. Tillsammans med Boutique Fräsh 100 varumärken ska dessutom mysighetsfaktorn höjas samtidigt som fokus på affärer ökas. 

Vad har hänt med Swesport?

– Många frågar mig just det. Och det är klart, ser man bara på utvecklingen över antalet utställande företag, att det har minskat från 200 till hur den ser ut idag, kanske det ser ut som en katastrof. Samtidigt måste man sätta det i sitt perspektiv.

Orden är Svenskt Sportforums Rodney Hiram, projektledare för Swesport 2015.

Perspektivet för Swesport är 33 år. En oerhört lång tid för sportbranschen där ett myller av enskilda butiker blivit en handfull kedjor, och en webbhandel som växer för varje minut. I en bransch som vindsnabbt förändras har Svenskt Sportforum försökt lyssna på sina medlemsföretag och framför allt – deras kunder, butikerna. 

Resultatet är ett samarbete med streetmässan Boutique Fräsh med drygt 100 varumärken och årets flytt till Globen Annexet. Flytten närmare Stockholm city har flera fördelar för både utställare och besökare, menar Rodney.

– Vi har satsat på att skapa en mer ”cozy” stämning i lokalerna. Tagit bort speakers corner som ibland kunde störa mässarbetet och fokuserat på själva mässan, säger Rodney och tipsar om ny teknik för smidigt mässarbete.

– Via communityn Invitepeople kan mässbesökarna ta kontakt med utställarna och smidigt boka möten.

Niclas Olofsson, Fatpipe, är en nygammal utställare på Swesport som ser fram emot en klassisk mässa i ny form. Tidigare har han ställt ut med innebandyvarumärken. Nu är klubbor och bollar lämnade på hemmaplan. 

– Swesport var tidigare lite klubben för inbördes beundran. Många kom bara för att ses och snacka lite. Samarbetet med Boutique Fräsh gör att det istället blir mer fokus på att göra affärer och det är bra.

 Till Swesport denna gång har Niclas med säljteam plockat med sig varumärkena Endeavor Snowboards, Airhole och Smellwell. Med det förstnämnda sker en unik premiär på Swesport då Endeavor är det enda snowboardmärket utöver Burton som får använda den hypade bindningslösningen The Channel. För att fira gjorde Endeavor en colab med två unika prints av Kurt Cobain och Wu Tang Clan. 

Niclas Olofsson är riktigt nörjd och glad att kunna erbjuda den unika bindningen 2015. Och Cobain-brädan åker givetvis med till Stockholm.

– Det är antagligen bland det största som händer i snowboardvärlden 2015.

 

Dags för Swesport i helgen

Smellwell är kuddar som neutraliserar svettiga skor och kängor. Istället för skadliga kemikalier beskriver Niclas det hemliga receptet i kuddarna som ”en blandning husmorsknep i en modern förpackning.”

– Smellwell är utvecklat för skor, nytt är att vi 2015 lanserar produkter som klarar större kängor och skridskor, säger Niclas som menar att det ändå är Airhole som står för den största produktutvecklingen till kommande säsong. Ansiktsmaskerna, som ses på var och varannan unge i skidparkerna, blir bättre anpassade till aktivitet.

– Nu kommer det masker anpassade för aktiviteter året runt, för längdskidåkning och löpning. Maskerna är tillverkade i kompressionsmaterial och material som andas, förklarar Niclas.

Norrøna gör comeback på Swesport 2015 efter fem års frånvaro, och man ser Swesport som en viktig mässa.

– För oss handlar det om att effektivisera införsäljningsarbetet och fånga upp alla kunder. Dessutom är det viktigt att återigen synas med varumärket, säger Michael Johansson som gillar samarbetet med Boutique Fräsh.

– Det är helt rätt drag och ger en ny dimension på mässan. Vi kan erbjuda en ny typ av produkter för butiker som kanske inte hade hittat till oss annars, säger Michael som är införstådd med att flera kunder ändå inte kommer att komma till Swesport.

– För en mindre butik långt bort är det nog en kostnadsfråga. Att lägga en heldag på att åka ned till mässan kräver extrapersonal och i många fall tycker de inte att det är värt det.

På Swesport visar Norrøna de uppdaterade kollektionerna Røldal och Lyngen, där den förstnämnda är jackor och byxor med trelagers Gore-Tex-jackor. Den  den senare är varumärkets toppturskoncept med nya förstärkningsplagg i form av ¾-byxor och västar som antingen kan bäras under eller ovanpå skalplagg.

Tommy Österman premiärar på Swesport med Dare2be. Tommy och hans kollegor har aktivt bjudit in kunder, för vilka Dare2be kan passa. 

– Vi hoppas hitta nya kunder hos duktiga, fristående butiker. Med Dare2be konkurrerar vi främst med kedjornas egna house brands. Dare2be har plagg med egna material med 15 000-20 000 millimeter vattenpelare och membran i klass med Gore-Tex fast till ett helt annat pris.

Tommy med säljteam plockar med sig hela rangen av Dare2be´s plagg, från junior till dam och herr, från underställ via mellanlager till skal. Ska han lyfta fram en toppprodukt till FW15 så är det Dare2bes dunprodukter.

– Genom att blanda dun och ull kan vi skapa plagg som håller användaren varm även om aktiviteten är intensiv och man svettas mycket. Tack vare blandningen kyls man inte ner vid stopp. Teknologin kallar vi EDP, Endo Thermic Performance.

Tommy är försiktigt optimistisk till Swesports nya läge och storlek.

– Vi är nya och det är viktigt för oss att delta. Men jag kan känna en avsaknad av vissa varumärken, speciellt alpin hårdvara. En blandning av hårt och mjukt vore kul, som på Ispo.

 

Dags för Swesport i helgen
Thomas Breding, Granitbiten

Thomas Breding, vd på Granitbiten, har i många år slagits för att behålla Swesport. Det är ofta full fart bland Granitbitens klädhästar och den klassiska kaffemaskinen går alltid på högfart under Swesportdagarna. Trots det är Thomas fundersam över mässans framtid.

– Vi kliar oss i det lilla håret som vi har kvar när det gäller Swesport. Det är som att den hamnat i limbo. Jag vill se en större uppslutning från hela branschen kring mässan, från både leverantörer och butiker. Som det ser ut nu är Swesport på väg att bli en konfektionsmässa med färre utställare och besökare. Samtidigt, träffar vi 20 kunder, så är det en bra mässa för oss, menar Thomas som alltid är lyhörd för nya lösningar för att möta butikernas efterfrågan. 

I månadsskiftet november december arrangerade Granitbiten och nio andra Stockholmsbaserade leverantörer därför Open Showroom, där kunder bjöds in för att se nästa års kollektioner. Idén kom då leverantörerna sedan länge sett ett sjunkande intresse från butikerna att besöka Ispo och Swesport. Man behövde helt enkelt fånga upp viktiga kunder tidigt för att möta deadlines som gäller för konfektion, förklarar Thomas.

– Skulle vi och andra klädleverantörer få bestämma skulle vi kunna ha en mässa redan i december och ha införsäljningen klar då. Butikerna har tid till detta endast en vecka in i december. Sedan sätter julhandeln igång, säger Thomas.

Mer hårdvara eller tidigarelagd Swesport? Rodney Hiram menar att bägge önskemålen är svårlösta.

– I november december är det tufft att få butikernas inköpare att resa bort då de står inför den stora julförsäljningen. Och när det gäller alpin hårdvara väljer dessa leverantörer att satsa på vår Pro Ski Intro i Vemdalen i januari, som är ett uppskattat och effektivt evenemang, avslutar Rodney.