Finalisterna i Gear Of The Year 2014

Finalisterna i Gear Of The Year 2014

Publicerad

När Sportfack summerar det gångna året gör vi det helst med produkterna och varumärkena som fick oss att stå där med ett stort leende. Och ibland med tappade hakor. Här är alla 21 finalister till Sportfack Gear Of The Year 2014. Vinnarna presenteras på Swesport.

Årets Produkt
Det här produkterna är så 2014 att SVT redan har köpt in dem för att ha dem tillgängliga när de om 20 år gör en dokumentär om 2014.

Röhnisch Shape Tights
Löpning och träning är så mycket 2014 något kan bli. Hälsotrenden är extremt stark och är det någon produkt som ska symbolisera den trenden så är det tajtsen. Röhnisch tar dessutom tajtsen ett steg till genom att kombinera flärd med funktion och forma kroppen på ett smickrande sätt.

Silva Trail Speed Elite
Årets Nobelpris i fysik gick till LED-lampan och 2014 var också året då allt fler upptäckte att det gick att träna även efter mörkrets inbrott. Löpare, längdåkare och cyklister insåg hur bra det går att träna med hjälp av ett nobelpris. Allra hetast bland pannlampor var Silva Trail Speed Lite med sitt breda ljus. 

Crescent Elass 937
Resten av Europa hade redan fattat grejen med elcyklar, men det var först 2014 som det lossnade i Sverige. Med bättre prestande, lägre vikt och snyggare cyklar kom kunderna och när en hade testat spred sig ryktet snabbt. Ingen kan riktigt säga vem som är marknadsledare inom elcyklar så vi väljer att lyfta fram den modell, från Sveriges största cykelmärke, som har sålt bäst för dem. Elass 937 får symbolisera hela elcykeltrenden.

Årets Innovation
Utan innovationer dör vi. För att vinna den här kategorin ska produkten visa vägen och andra ska redan ha börjat att kopiera den. Den behöver nödvändigtvis inte ha sålt några större mängder. Än...

Oakley Prizm
Med avancerad forskning om ljusets uppbyggnd som utgångspunkt har Oakley tagit fram en lins som förvandlar flatljus till något som faktiskt har kontraster. Resultatet är i en klass för sig och linser för sport har tagit steget till nästa nivå.

Smellwell
Funktion behöver inte betyda maximalt av något, det kan vara precis tvärtom. Som till exempel minimalt med odör från skorna eller träningsprylarna. Smellwell har tagit fram en produkt som genom att förändra ph-värdet i den omgivande miljön minskar tillväxten av bakterier och därmed tar bort hela odörproblemet.

Babolat Play
Babolat har tagit fram världens första uppkopplade tennisracket. Sensorer i ramen  känner av  racketens hastighet och kraft, var på träffytan som träffen hamnar och vilken typ av skruv bollen får. Allt presenterat i en app  där spelaren kan jämföra sig med andra spelare över hela världen. Inklusive en del i världstoppen.

 

Årets Varumärke
Det här priset går till ett varumärke som har sålt bra av flera produkter under året De ska dessutom ha nått försäljningen genom ett medvetet arbete med att bygga varumärket och skapa efterfrågan. Det här är märket alla snackade om och dessutom handlade av.

Titleist
Acushnet, moderbolaget till Titleist och Footjoy, har bytt ut en stor del av sin organisation i Sverige och fått in massor med passion i bolaget. När de dessutom redan i höst lanserade en av de klubbor som det kommer att snackas mest om 2015 är det självklart att Titlesit är en kandidat till Årets Varumärke.

Gopro
Få andra varumärken är utsatta för en så tuff konkurrens som GoPro. Jättar som Sony, Apple och Samsung vill åt deras kunder men inget kan rubba GoPro från tronen över konungadömet Actionkameror. Med en konsekvent och tung marknadsföring både i print och digitalt ger de ingen annan en chans att komma in.

Peak Performance
Peak Performance har blivit tydligare genom att fokusera på vad deras namn säger – maximal prestanda. Visst finns modegraden med, som varit så viktig för märket under alla år, men det är genom att jobba mot målet med bästa och mesta möjliga funktion som Peak Performance kommit tillbaka i stor stil.

 

Årets Svenska Varumärke
Samma kriterium som för Årets Varumärke, men med tillägget att varumärket ska vara svenskt. Lyckade affärer utanför Sverige är också ett plus.

Houdini
Houdini går från klarhet till klarhet. Deras produkter har länge varit riktigt bra och deras miljötänk ett föredöme för hela sportbranschen. Med ett återvinningsbart membran och egna butiker, där de inte bara säljer nya plagg utan även begagnade och hyr ut plagg, visar de att det går att peka ut vägen även om man är liten.

Salming
Länge var Salming hockey och innebandy. Och kalsonger så klart. Men så började det hända något när de för ett par år sedan kom med indoorskor och följde upp med en stor kollektion löparskor. Med egna butiker och avancerade labb visar de att de menar allvar och vill bli en stor aktör inom speciellt skor.

Thule
Vi har nog aldrig skådat en sådan breddning av ett varumärke som den Thule har gjort. Ändå känns den helt naturlig. Som alltid handlar det om att transportera prylar. Och visst finns takträcken för skidor, cyklar och kajaker kvar, men nu även ryggsäckar, cykelväskor, kameraryggor, skidfodral och barnstolar till cykeln.

Årets Nykomling
Den kanske viktigaste av alla kategorier. Vi behöver alla skakas om då och då. Och inget skakar om så bra som ett nytt varumärke med en ny idé, ny teknologi, nytt tilltal eller kanske till och med en helt ny produkt. Någon av de här kan mycket väl vara framtidens stora varumärken.

Spektrum
Färg och design säljer goggles på samma sätt som de egenskaperna säljer hörlurar. Det insåg ett gäng svenska skid- och snowboardåkare och startade märket Spektrum. Snudd på över en natt blev de tokhypade och hyllades på sociala medier. Vi ställer oss i hyllningskön och ser fram emot en fortsättning. 

Olukai
Olukai vill ge skenet av att de är ett enkelt litet sko- och sandalföretag byggt på idéer och passion. Det senare är helt rätt men så enkelt är det inte – det är några riktiga tungviktare i skobranschen som har startat det. Oavsett vilket så har Olukai ensamt lyckats höja snittpriset på sandaler och tagit en plats i premiumsegmentet.

Paleo Crunch
Inget annat än nötter, bär och frukt – rena stenålderskosten – har gjort Paleo Crunch från Åre till en succé. Kolhydrater gör dig pigg, fett ger energi och protein ger en mättnadskänsla. Det medvetet valda tuggmotståndet gör dessutom att kroppen utsöndrar saliv vilket i sin tur gör att näringen tas upp snabbare av kroppen.

Årets Barnmärke
Det här priset går till ett varumärke som tar barnen på allvar. De här tre företagen gör inte barnprodukter för att vara politiskt korrekta, de gör dem för att de förstår att barn om några behöver högsta möjliga funktion. Och för att de ser potentialen i barn som målgrupp.

Burton
Burton Snowboards har i över 20 år sett barn som en viktig del för att få snowboardsporten att växa. På senare år har de tagit det till en ny nivå genom att turnera runt i landet med en platt snowboardpark där riktigt små barn får prova på snowboard för första gången. Att det har lyckats syns tydligt överallt i fjällen där hjälmfotingar nu står sidledes.

Marmot
Marmot tillverkar sina barnkläder med samma material, samma funktion och i samma stil som de tillverkar vuxenplagg. Resultatet är plagg som håller att ärvas i en hel syskonskara och som håller barnen varma och torra även i det risigaste vädret. Lägg till detta utmärkta ryggsäckar och sovsäckar för barn. Marmot gör så att barn gillar att vara ute i naturen.

Kombi
Barn- och juniorhandskar är ingen lätt produkt. Dels ska de vara både varma och smidiga för att barnen ska kunna vara ute utan att hindras av handskarna . Dels ska de ha en prislapp som gör det möjligt att köpa ett par handskar till när ena handsken har tappats bort. Kombi fixar allt det här och dessutom med en design som är moderna och som barnen gillar.

Årets Miljömärke
Allt fler företag inser att ett seriöst miljöarbete är mer än att ha ryggen fri i den allmänna debatten. Det är den enda vägen framåt för ett företag som vill ha en framtid. Här är tre varumärken som har miljöaspekten som en del av sitt dna.

Haglöfs
Haglöfs har gått från att hållbarhetsfrågor var något de tog hänsyn till, till att nu vara grunden i allt de gör. De jobbar både med Bluesign och Fairtrade och har högt satta mål för 2015 då bland annat 50 procent av all konfektion ska vara tillverkad i återvunna material och 80 procent i material godkända av Bluesign.

Woolpower
Merinoull är i sig ett ekologiskt, förnybart material som på många sätt har lika bra eller bättre egenskaper än plastbaserade syntetmaterial. Woolpower nöjde sig inte med det utan tog tillvara på allt sitt spillmaterial vid tillskärningen av plaggen och tog detta material och pressade ihop det till ullsulor som värmer i kängor och skor. Och i själen eftersom inget extra material använts för att producera produkten.

Picture Organic
Förra året vann Picture Organics klassen Årets Nykomling i Gear Of The Year. Nu siktar de på ännu en titel. De har till exempel en skaljacka som till 95 procent består av återvunnet material – inklusive blixtlås och allt – och de använder spillbitar av tygerna för att sy fodret i jackorna för att minska på materialåtgången.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842