Cannondale satsar i Sverige

Efter några år av stiltje satsar nu kanadensiska cykelmärket Cannondale starkt på den svenska marknaden. Organisationen är förändrad och företaget har också anställt en ny marknadsansvarig i Sverige.

För Cycling Sports Group Europé som har hand om Cannondales europamarknad utgör Skandiavien en gemensam region. Trots att den svenska marknaden är den största i regionen säljer företaget fler cyklar i både Danmark och Norge. Det vill Cannondale ändra på.

– Vi har anställt en ny marknadsansvarig i Svrige som börjar efter årsskiftet. Vi satsade också på en stor monter under Sweden Bike Expo och kommer kanske att ha ännu några kvadratmeter större till nästa år, säger Ralph Nijensikkens, marknadschef för den Skandinaviska regionen.

Tidigare sköttes den svenska marknaden av en dansk agent. För Klas Kullman som ansvarade för försäljningen i Sverige blev kontakterna ofta besvärliga och tidskrävande med den danska motparten. Även Europakontoret i Holland tyckte inte att verksamheten fungerade optimalt. En annan orsak till förändringarna i säljorganisationen var enligt Cannondale att agenten också hade en hel del andra varumärken och inte var tillräckligt fokuserad på företagets produkter. Förra sommaren ändrade Cannondale därför på organisationen och idag sköter Klas Kullman leverantörskapet som anställd av Cycling Sports Group Europé och har direkt kontakt med huvudkontoret i Oldenzaal i Holland.

– Allting har blivit rakare och enklare för mig. Har jag några frågor eller problem får jag direkt kontakt med någon som kan hjälpa mig på huvudkontoret i Holland. Sedan har jag också blivit mer som en kollega med de andra inom företaget, säger Klas Kullman som säljansvarig i Sverige.