Team Sportia certifierar klassikerprodukter

Team Sportia certifierar klassikerprodukter

Publicerad

Team Sportia har ett nära samarbete med En Svensk Klassikerorganisationen. Tidigare certifierade de butiker, nu har de vänt på konceptet och certifierar produkter.

Team Sportia vill bli det självklara valet för alla de som satsar på att genomföra en Svens Klassiker – Vasaloppet, Vätternrundan, Engelbrektsloppet, Vansbrosimningen och Lidingöloppet under ett och samma år. Tidigare har kedjan certifierat butiker men det visade sig vara tufft för många butiker att ta klivet in i nya segment, alternativt höja nivån flera snäpp på ett befintligt segment. Tanken var god men det blev inte så mycket av det i verkligheten.

– Istället vände vi på kuttingen och svängde fokuset från butik till produkt, säger Jonas Hellentin sponsringsansvarig på Team Sportia. Istället för att certifiera butiker, certifierar vi tillsammans med En Svensk Klassikerorganisationen, produkter som fungerar särskilt bra för träning och tävling i dessa motionslopp.

Produkterna ska ha rätt funktion, kvalitet och så vidare för att klara de hårda krav som ställs på produkter som ska klara Lidingöloppet, Vasaloppet, Vätternrundan och liknande lopp.

Genom den nya inriktningen kan samtliga butiker ha ett sortiment av bra produkter för en Svensk Klassiker. En del mer än andra men alla Team Sportiabutiker är med i satsningen vilket gör det enklare ur marknadsföringssynpunkt. Cyklar lämpliga för en Svensk Klassiker finns på cykelvdelningen, löparskor på skoväggen och så vidare. De skyltas i sin naturliga miljö men lyfts fram bland andra produkter.

– Ett underliggande syfte för oss är att produkterna vi tar ut ligger i ett högre prisläge, säger Jonas. Alltså inga kampanjprodukter och liknande utan tydliga uppsäljsprodukter med bättre funktion. I butikerna märks produkterna ut med att de är certifierade av En Svensk Klassikerorganisationen. Ungefär som en Krav-märkning och kunderna får enjklare en möjlighet att välja en produkt av högre kvalitet och mer funktion. Sportbranschen måste hela tiden jobba med att lyfta statusen, kvaliteten och funktionen i sina produkter vilket motiverar ett högre pris. Fastnar vi i pristräsket så vet vi ju var det slutar.

 

Vätternrundan är en del i Svensk Klassiker. Foto: Micke Fransson

Även personalen i Team Sportia är inblandade i projektet. Alla som har genomfört en Svensk Klassiker eller tränar för att göra det är godkända för att sälja Klassikerprodukter.

– Vi är övertygade om att den erfarenheten är mer värd än någon tänkbar clinic och vi kommer därför från kedjans håll se till att underlätta för att så många som möjligt i kedjan kommer kunna genomföra alla eller några av dessa lopp samt att det ska synas i butiken vem som sitter på denna kunskap, säger Jonas.

Några av de produkter som valts ut som Klassikerprodukter.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842