1 kommentar
Per Wirén: https://www.akessportservice.se/single-post/2019/11/23/Först-i-Sverige-med-att-erbjuda-en-ekologisk-valla-vid-skidservice-Nu-tar-vi-ett-steg-till-och-tar-bort-alla-högflourvallor
Team Sportia har ett nära samarbete med En Svensk Klassikerorganisationen. Tidigare certifierade de butiker, nu har de vänt på konceptet och certifierar produkter.
Team Sportia vill bli det självklara valet för alla de som satsar på att genomföra en Svens Klassiker – Vasaloppet, Vätternrundan, Engelbrektsloppet, Vansbrosimningen och Lidingöloppet under ett och samma år. Tidigare har kedjan certifierat butiker men det visade sig vara tufft för många butiker att ta klivet in i nya segment, alternativt höja nivån flera snäpp på ett befintligt segment. Tanken var god men det blev inte så mycket av det i verkligheten.
– Istället vände vi på kuttingen och svängde fokuset från butik till produkt, säger Jonas Hellentin sponsringsansvarig på Team Sportia. Istället för att certifiera butiker, certifierar vi tillsammans med En Svensk Klassikerorganisationen, produkter som fungerar särskilt bra för träning och tävling i dessa motionslopp.
Produkterna ska ha rätt funktion, kvalitet och så vidare för att klara de hårda krav som ställs på produkter som ska klara Lidingöloppet, Vasaloppet, Vätternrundan och liknande lopp.
Genom den nya inriktningen kan samtliga butiker ha ett sortiment av bra produkter för en Svensk Klassiker. En del mer än andra men alla Team Sportiabutiker är med i satsningen vilket gör det enklare ur marknadsföringssynpunkt. Cyklar lämpliga för en Svensk Klassiker finns på cykelvdelningen, löparskor på skoväggen och så vidare. De skyltas i sin naturliga miljö men lyfts fram bland andra produkter.
– Ett underliggande syfte för oss är att produkterna vi tar ut ligger i ett högre prisläge, säger Jonas. Alltså inga kampanjprodukter och liknande utan tydliga uppsäljsprodukter med bättre funktion. I butikerna märks produkterna ut med att de är certifierade av En Svensk Klassikerorganisationen. Ungefär som en Krav-märkning och kunderna får enjklare en möjlighet att välja en produkt av högre kvalitet och mer funktion. Sportbranschen måste hela tiden jobba med att lyfta statusen, kvaliteten och funktionen i sina produkter vilket motiverar ett högre pris. Fastnar vi i pristräsket så vet vi ju var det slutar.
Även personalen i Team Sportia är inblandade i projektet. Alla som har genomfört en Svensk Klassiker eller tränar för att göra det är godkända för att sälja Klassikerprodukter.
– Vi är övertygade om att den erfarenheten är mer värd än någon tänkbar clinic och vi kommer därför från kedjans håll se till att underlätta för att så många som möjligt i kedjan kommer kunna genomföra alla eller några av dessa lopp samt att det ska synas i butiken vem som sitter på denna kunskap, säger Jonas.
Det händer massor av spännande saker på vallafronten just nu. Finska Vauhti har ersatt fluorämnena med en helt egen tillsatsblandning och tyska Holmenkol blir först ut med Svanenmärkning.
Kang ski poles har gjort sig kända för sina alpina skidstavar i material som bambu och lin. Lagom till årets säsong har de även tagit fram en teleskopstav, i aluminium.
Med start i början av 2020 inleder Björn Borg ett globalt samarbete med skådespelaren Joel Kinnaman. Samarbetet är tänkt att rulla på lång sikt i såväl köpta som egna kanaler.
Tommy Hilfiger gör gemensam sak med Rossignol och skapar en premium-vinterkollektion för skidåkning och vintersport. Det är tredje gången gillt för samarbetsprojektet.
Craft inleder ett nära samarbete med den klassiska fotbollsklubben Trelleborgs FF. Efter några år i Superettan satsar den skånska föreningen hårt på att tillsammans med Craft återigen ta sig tillbaka till Allsvenskan.
I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.
Svenska Bagheera har fördjupat sitt samarbete med ett av Sveriges just nu mest framgångsrikaste landslag. Från 2020 fram till 2022 tävlar orienteringslandslagen i kläder från Bagheera.
Innan årsskiftet stänger Stadium sina två butiker i Hamburg. Och den tredje Tysklandsbutiken stänger när hyresavtalet har löpt ut.
Adidas och Nike får se upp. Bakom de två giganterna inom sponsring av professionella fotbollslag jagar en Puma. Det nya miljardavtalet mellan Puma och Bundesliga-laget Borussia Dortmund varar dessutom i hela åtta år.
Intersport har inte rekryterat klart. Elin Johansson, expert på retailsäkerhet, ansluter i januari 2020 när kedjan skapar nya tjänsten säkerhetsexpert. Elin ska bland mycket fokusera på att göra Intersports e-handel säker.
Sportkedjan Pelle P inleder ett samarbete med organisationen Ocean Crusaders, som plockar plastskräp längs kusten. Under den här veckan donerar butikskedjan en del av sin butiksförsäljning till organisationen.
Portabel laddning är en av framtidens hetaste produktkategorier. Nu har Response Nordic fått ansvaret för att sköta distributionen av Goal Zero, experter inom portabel laddutrustning.
Svenska företaget OrganoClick får 3,7 miljoner kronor i bidrag för att utveckla ett biobaserat bindemedel för nonwoven-produkter.
Det är dags att nominera till Gear of the Year 2019 – var med och ge förslag på årets bästa produkter och varumärken inom vår bransch i sju kategorier, senast den 2 december.
Petter Stordalen får konkurrens. Outdoorinnovatören Arc'teryx lägger till möjligheten för slutkonsumenter att köpa resor av bolaget. Detta som en del i en plan att bredda sig som leverantör.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
1 kommentar
Per Wirén: https://www.akessportservice.se/single-post/2019/11/23/Först-i-Sverige-med-att-erbjuda-en-ekologisk-valla-vid-skidservice-Nu-tar-vi-ett-steg-till-och-tar-bort-alla-högflourvallor
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Det hade varit intressant att ta del av hur certifierings-processen ser ut. Helt ärligt känns det mer som att En Svensk Klassiker säljer ut sitt varumärke. Men grattis till det hela som ett komersiellt koncept.
Håller nog med Jerry i frågan.
Samma produkter finns i likvärdiga butikskedjor runt om i Sverige.
Men finns kompetens hos säljaren.
Var vill du köpa din utrustning?
Hos de som bara säljer för säljandet skull.
Eller köpa produkten hos kunnig personal där du som köpare får en uppföljning.
Rätta mig om jag har fel.
Helt rätt Anders!
Men vad är det som säger att det inte finns Team Sportia Butiker med rätt kompetens?
Och vilka butiker finns det idag som inte säljer vad de kan för att överleva?