Odlo öppnar på NK

Det Schweiziska outdoorföretaget Odlo öppnade idag en shop-in-shop på varuhuset NK i Stockholm. Det är ett led i företagets strategi att också etablera sig på den svenska marknaden.

Dagen till ära hade Odlos svenska vd, Jonas Ottosson flugit till Stockholm. För honom kändes det bra att försöka få konsumenterna att upptäcka Odlo och dess produkter inom cykel, längd, löpning och outdoor. För Jonas Ottosson var den kollektion som butiken nu skyltar med, den första som han varit med och tagit fram. Han rekryterades av Odlo för 2 ½ år sedan för att vitalisera företaget.

– Vi talar idag inom företaget om det ”nya Odlo”. Mycket har ändrats sedan jag började. Bland annat har vi börjat jobba med naturmaterial som dun och ull i vår kollektion. Det hade de aldrig gjort på företaget innan, säger Jonas Ottosson.

Att valet att öppna en shop-in shop föll just på NK Sport har sin förklaring med att Odlo vill vara ett premium-varumärke. Därför är kunderna på NK en viktig målgrupp. Sedan finns produkterna också i ett 20-tal Stadiumbutiker och också hos ett antal specialister runt om i landet.

Ute i Europa har Odlo över 20 egna konceptbutiker. Jonas Ottoson vill inte idag helt utesluta möjligheten att företaget startar en sådan också i Sverige.

– Jag vill inte svara ”nej” på den frågan. Men vi ska först genomföra det här steget och etablera varumärket på ett bra sätt i Sverige. Får vi bra fäste här så är det klart att det kan vara nästa steg, säger Jonas ottoson

När Jonas Ottoson började på Odlo hade han redan från början också den nordiska marknaden i tankarna. Därför var han nöjd med att företagets produkter nu fått en synlig plattform på NK.