Houdini på ny berggrund

Houdini fortsätter sitt miljöarbete. Med nya skalmaterialet Bedrock (berggrund) och membranet Atmos har man skapat en 100 procent återvinningsbar produkt.

Det är full fart på både Houdinis produktsläpp och ständiga miljöförbättrande åtgärder. För bara några år sedan släppte man sina första skalplagg. Vid senaste Vinter-Ispo blev man prisad för det nya tyget och skalplagget kallat Bedrock, som nu premiärrullar ut i butik. Bedrock är resultatet av flera års tester och utveckling mellan Houdini och japanska Teijin, förklarar Mia Grankvist på Houdinis marknadsavdelning när hon poängterar Bedrock-seriens (som består av trelagers jacka + byxa i återvunnen polyester) kärnvärden: Att kunna erbjuda en premiumprodukt som till 100 procent är återvinningsbar.

– Det känns jättekul. Teijin är väldigt duktiga och vi har fått jättebra värden på både vattentäthet (+20 000 mm vattenpelare) och ånggenomsläpphet (15 000 g/m2 24h) när det gäller Bedrock, säger Mia och uppmanar samtidigt branschen till lite nytänk.

– Vi på Houdini tycker att fälttester och användarnas upplevelser är så mycket viktigare än resultat från labb-tester. Det önskar vi att hela branschen skulle anamma. 

Till Bedrocktyget, som finns med och utan stretch används membranet Atmos. Det är polyesterbaserat och nyckeln till att plaggen är helt återvinningsbara. Atmos, även det utvecklat av Teijin men namngett av Houdini, är ett hydrofilt membran. Det betyder att fukten rör sig genom membranet på molekylär nivå och gör enligt Houdini att ju mer fukt som är i omlopp, desto snabbare transporteras fukten från in- till utsidan.

Mia poängterar att Atmos endast innehåller ”den snällare varianten av fluorkarbon”, kallad C6. Ändå är funktionen lika bra, menar Mia än på plagg där de farliga ämnena PFOA och PFOS, används. Att Houdini använder C6 idag beror enligt Mia på att de inte vill kompromissa med funktion och för att de ännu inte har slutfört fälttesterna på det flourkarbonfria alternativet som de har under utveckling.

Houdini på ny berggrund
På utsidan en vanlig skaljacka men skenet bedrar – det här är en till 100 procent återvinningsbara jacka.

– Med Atmos har vi ett membran som möjliggör cirkulära skal, skal som inte slutar som sopor utan blir ny råvara för nya produkter, säger Mia och berättar att man inte vill ta patent på Atmos trots dess fördelar.
– Det känns egoistiskt att som företag ta ett fyraårspatent. Nej, vi tycker att fler ska använda de bästa materialen ur miljöaspekten, säger Mia.

För att få uppmärksamhet kring Bedrock har Houdini startat Bedrock Online Community, en Facebook-grupp för samtliga återförsäljare och så småningom slutkonsument.

– Här kan alla föra en dialog, inspireras och lära sig av varandra. I denna community kommer vi också bredda underlaget för våra fälttester av nya material och produkter, säger Mia som inte räds anstormningen från konsumenterna.

– Det är lite som att sticka huvudet i ett getingbo med något sådant här. Men vi vill ha massor med feedback!