Naturkompaniet som välgörare

Naturkompaniet som välgörare

Publicerad

Friluftskedjan Naturkompaniet donerar närmare en miljon kronor till insamlingsstiftelsen Min Stora Dag. Pengarna ska gå till lägerverksamhet för barn med svåra sjukdomar.

Helene Benno som är generalsekreterare för stiftelsen, fick ett överraskande samtal förra våren. I andra ändan av luren satt Naturkompaniets vd Henrik Hoffman. Han frågade om Min Stora Dag var intresserade av att vara med som ett alternativ som donationsmottagare av pengar som Naturkompaniets kundklubb varje år donerar.

– Det lät kul och bra men jag fattade nog inte då hur stort det var och vilka summor det egentligen handlade om, säger Helene Benno.

Naturkompaniets kundklubb har sedan 2011 donerat pengar till ett antal frilufts, miljö och naturprojekt. Pengarna är en del av summan som kundklubbens medlemmar har handlat för under året. I år blev summan drygt 900 000 kronor. Medlemmarna får sedan själva rösta på vilket projekt som ska stöttas av ett antal alternativ som Naturkompaniet valt ut.

Stiftelsen Min Stora Dag har sedan länge arrangerat ett friluftsläger i Jukkasjärvi och det alternativet lockade flest röster från kundklubbens medlemmar.

– Tack vare donationen kan vi utveckla vår lägerverksamhet vilket är helt fantastiskt. Nu kan vi avsätta en specifik summa just för den friluftsaktiviteten som dessutom har varit en av våra populäraste aktiviteter. För oss betyder det också väldigt mycket att det är Naturkompaniets kunder som valt att rösta just vår verksamhet bland alla förslag. Det gör det hela ännu roligare och värmer oss, säger Helene Benno.

Hela projektets initiativtagare var ursprungligen Henrik Hoffman. Han tyckte att det var viktigt att använda en del av Naturkompaniets omsättning för att stötta och sporra olika projekt som främjar friluftsliv och miljöverksamhet. Henrik är speciellt glad att årets mottagare av donationen blev Min Stora Dag.

– Vi har tidigare donerat pengar till andra stora projekt och då har det ibland varit lite svårt att se vilken nytta pengarna gjorde i slutändan. Men här blir det så väldigt konkret och det gör mig extra glad, säger Henrik.

Att företag ägnar sig åt välgörenhet är väldigt vanligt utomlands. I Sverige förekommer det också men här är företagen inte lika villiga att skylta med sina insatser eller berätta om sina projekt. Det gäller också Naturkompaniet. Det kan hända att en orsak till det är att i Sverige anses det fult att "skryta" om sina välgörenhetsinsatser.

– Vi har inte varit så bra på att gå ut och upplysa om att vår Kundklubb redan i några år har donerat pengar till ett antal projekt. Det kanske vi ska bli bättre på i framtiden och på så sätt också locka andra företag och privatpersoner att ge pengar till välgörenhet, säger Henrik Hoffman.

 

 

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206