Stora satsningar i Stöten

Stöten investerar ordentligt inför den kommande säsongen. Bland nyheterna finns både en ny lift och nya backar.

Det sker flera förändringar i Stöten inför säsongen som snart drar igång. Branta Torget byter namn till Skidtorget medan ”gamla” Skidtorget byter namn till Stötentorget. Den nya liften har fått namnet Traversen och ska transportera skidåkare mellan Skidtorget och Stötentorget. Två nya backar presenteras: Dels den gröna backen Alven som ska göra det lättare för nybörjaråkare att åka mellan Skidtorget och Stötentorget, dels den svarta backen Varulven som är en markerad off pist-backe.

Av den totala investeringssumman om 21 miljoner kronor har 5 miljoner investerats i snösystemet och snöläggningen minskar från 18 till 8 dagar. Dessutom har systemet blivit miljövänligare.

– Vi ser satsningen på ett nytt skidområde som en viktig del för Stötens framtid. Stötens totala investering för vintern 2014-2015 kommer att vara cirka 21 miljoner kronor. Lägger vi ihop föregående års investeringar så landar vi på en total investering om cirka 40 miljoner på två år, säger destinationschef Johan Thorn, i ett pressmeddelande.