Stadium på plats i Hamburg

Stadium på plats i Hamburg

Publicerad

Idag smäller det för Stadium. Klockan tolv öppnar kedjans första butik i Tyskland. Fler ska följa.

Knappt ett stenkast från rådhusplatsen i Hamburg, på välkända shoppingstråket Mönckebergstraße och med grannar som Adidas, Sportscheck, Jack Wolfskin och gigantiska varuhuset Europa Passage, öppnar Stadiums första Tysklandsbutik.

– Kyrkan här intill är bokstavligt talat kyrkan mitt i byn. Att kunna visa upp Stadium på det här läget känns fantastiskt, säger Karl Eklöf, etableringsansvarig på Stadium.

Med öppningen kulminerar en tre år lång process av utvärderingar, beslut och så småningom genomförande.

– Att göra det här, att gå till nästa land, det skapar så otroligt mycket positiv energi inom en organisation. Vi var här med ledningsgruppen i förra veckan och prismärkte skor i två dagar och då var det här en riktig byggarbetsplats med 50 hantverkare från olika skrån. En vecka senare är allt klart. Folk har varit beredda att jobba hur mycket som helst. Ingen gnäller utan alla bara kör och är superpositiva, säger Gustaf Öhrn, vd Stadium.

– Vi har gått från att vara en nordisk aktör till att faktiskt bli en internationell spelare ute i Europa och det är vi otroligt stolta över, säger Karl Eklöf.

Att det blev just Hamburg har flera orsaker. Bland annat handlar det om att regionen har många likheter med Skandinavien, till exempel vädermässigt, men även att butiken enkelt kan kopplas på Stadiums existerande logistikapparat som har sin bas i Norrköping. Ytterligare en orsak är köpkraften i regionen.

– Det bor ett halvt Sverige i Hamburgområdet, man glömmer lätt det. Hamburg och München utgör Tysklands två köpstarkaste städer, säger Gustaf Öhrn.

Samtidigt är konkurrensen tuff. Bara inom några hundra meter finns flera väletablerade aktörer som Stadium nu måste ta upp kampen med. Stadiumledningen har dock gott hopp om att kunna ta marknadsandelar och menar att Stadium kommer att fylla ett tomrum på marknaden.

– Marknaden här är ungefär som den finska marknaden var innan vi etablerade oss där, väldigt manlig och väldigt hårdvarudriven. Vår huvudmålgrupp är den aktiva familjen och vi kommer in med mera kvinnligt, mycket mer fokus på produktpresentation, mycket mer fokus på juniorkunden och mer fokus på sport och sportmode.

– Vi kommer att erbjuda marknaden sport och sportmode på svenska. Vi har testkört vårt koncept på tyska fokusgrupper och fått väldigt positiv respons, säger Karl Eklöf.

Butiken är på två plan, har fem shop-in-shops (Adidas, Reebok, Casall, Peak Performance och Under Armour), en ordentligt tilltagen barnavdelning och sammanlagt cirka 2000 kvadratmeter försäljningsyta. Mycket känns igen från Stadiums butiker hemma i Sverige, både vad det gäller inredning och utbud. Karl Eklöf och Gustaf Öhrn framhåller dock att anpassningar givetvis kommer att ske över tid.

– Det är med stor ödmjukhet vi tar oss an det här, det är nu lärandet börjar, säger Karl Eklöf.

– Vi har gjort samma typ av marknadsanpassningar som vi har gjort i Danmark och Finland. Här är till exempel längdskidor inte stort, då kör vi inte det. Sedan har vi respekt för att vi kommer att lära oss några saker till. Vi måste anpassa oss efter den lokala marknaden men grunden är den samma, säger Gustaf Öhrn.

Hamburgbutiken är den första i Stadiums Tysklandsetablering. Ovanpå Mönckebergstraßebutiken ligger nu Stadiums tyska landskontor som leds av Daniela Thinius. Arbetet med att hitta fler butiker har redan påbörjats. Hur många butiker som kommer att följa på den första vill Stadiumledningen inte avslöja i dagsläget. Inte heller vilka lönsamhetskrav som vilar på den nystartade Tysklandsgrenen av Stadium.

– Vi har gott om tålamod. Det är en av de stora fördelarna med att vara privatägda och inte listade på börsen. Det här är en långsiktig satsning och vi har respekt för att det kommer att ta tid, säger Gustaf Öhrn.

– Vi vill få upp en kritisk massa av butiker i Hamburg och ska öppna ett antal till i området. Vi jobbar redan på fler lägen men inget är signat än. Förhoppningsvis öppnar vi en ny butik redan nästa år, säger Karl Eklöf.

– Men vi kommer inte att ha bråttom. Vi kompromissade inte på läget när det gällde den här butiken och det kommer vi inte att göra med de kommande heller, säger Gustaf Öhrn.

Stadiums karakteristiska löparbanor ska leda de tyska kunderna rätt i butiken.

Barnavdelningen är ordentligt tilltagen och sträcker sig över 150 kvadrat.

Direkt till höger om ingången finns en stor yta för säsongsaktuella produkter.

Peak Performance har en egen shop-in-shop precis där butiksvarvet inleds på andra våningen.

Stadiums cykelsatsning har fått följa med till Tyskland.

Nikes fotbollsprodukter får stort utrymme.

Skor är ett tydligt fokusområde.

Nu ska tyskarna lära känna Everest.

Reeboks crossfit-satsning syns väl i butiken.

Adidas har en egen butik några hundra meter från Stadiums men har även en shop-in-shop hos Stadium.

Sportscheck är en av grannarna...

...Jack Wolfskin en annan.

Det mäktiga rådhuset tornar upp sig ett stenkast från butiken.

"Det är med stor ödmjukhet vi tar oss an det här, det är nu lärandet börjar", säger Karl Eklöf angående vilket sortiment Stadium kommer att erbjuda de tyska kunderna.

"Vi har gott om tålamod. Det är en av de stora fördelarna med att vara privatägda och inte listade på börsen. Det här är en långsiktig satsning och vi har respekt för att det kommer att ta tid", säger Gustaf Öhrn.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

2 kommentarer

Jan.jonsson@future.se: Mycket förvånande att Marcus inte med ett enda ord, skänker alla leverantörer som fått ta stora avskrivningar av fordringar, en enda tanke. Istället nämner han att det inte är någon idé att ägarna...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842