E-handeln bromsar in

E-handeln bromsar in men fortsätter att redovisa höga tillväxttal. Under årets andra kvartal ökade den med 15 procent.

Siffrorna avser den svenska detaljhandelns försäljning över internet både i Sverige och utomlands, och är hämtade från rapporten E-barometern som sammanställs varje kvartal av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. Fortsätter tillväxten i samma takt under resten av året kommer e-handeln att omsätta 42,5 miljarder kronor under 2014 vilket även det är en tillväxt om 15 procent och 6 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Under 2013 ökade försäljningen med 17 procent.

Sportbranschen har under de senaste kvartalen varit något av en tillväxtraket bland de branscher som har en betydande försäljning över nätet. Under årets andra kvartal sjönk dock tillväxten något jämfört med tidigare kvartal men uppgick trots det till 16 procent. Det var ändå en betydligt kraftigare ökning än den fysiska sporthandelns tillväxt om 3 procent vilket innebär att försäljningen på nätet tar marknadsandelar. Totalt omsatte försäljningen av sportprodukter över nätet 1 miljard kronor 2013 enligt E-barometern.

Bäst tillväxt under det andra kvartalet hade Barnartiklar/leksaker, låt vara från en låg nivå, och ökningen under andra kvartalet låg på 38 procent. Tvåa på tillväxtlistan var Bygghandel (28%) och därefter följde sportbranschen (16%), Hemelektronik (13%), Heminredning/möbler (9%), Kläder/skor (2%) samt Böcker/Media (1%). Att Kläder/skor ökar så pass blygsamt hänger sannolikt ihop med att branschen är väldigt konkurrensutsatt från utlandet. För Böcker/Media handlar det gissningsvis om att branschen är den mognaste på internet. Försäljningen över nätet av böcker/media står för 46 procent av den totala försäljningen av böcker/media.

Rapporten visar också att 70 procent av de tillfrågade hade handlat på nätet under andra kvartalet. Andelen som först provat/tittat på en vara i en fysisk butik och sedan köpt den på nätet uppgick till 15 procent av dem som handlat på nätet. Nästan 50 procent av dem som handlat på nätet under andra kvartalet hade någon gång under tidsperioden först gjort research kring en vara på nätet och därefter inhandlat den i en fysisk butik.

E-barometern bygger på information som samlats från företag mellan 1 juli – 8 augusti 2014. 228 företag med försäljning över internet deltog i undersökningen. Konsumentundersökningen genomfördes 1-13 juli 2014 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS Sifo:s webbpanel. Sammanlagt deltog 1326 respondenter i undersökningen.