Värmebölja inget hinder för sportbranschen

Värmebölja inget hinder för sportbranschen

Publicerad

Sporthandeln fortsätter att trumma på. Även i juli månad ökade tillväxten i branschen.

Många bedömare befarade att värmeböljan som belägrade Sverige under juli skulle påverka handeln negativt. Så blev det dock inte.

För sportbranschen blev det femte månaden i rad med positiv tillväxt. I löpande priser ökade försäljningen med 2,0 procent vilket innebär att handeln under årets sju första månader ökat med 4,0 procent jämfört med samma period förra året. I fasta, kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med 4,2 procent vilket ger en ackumulerad tillväxt för årets sju första månader på 7,6 procent.

Detaljhandeln som helhet ökade med 2,3 procent både vad det gäller löpande och fasta priser. Den ackumulerade tillväxten för årets sju första månader var 3,2 procent i löpande priser samt 3,6 procent i fasta, kalenderkorrigerade priser. Under juli gick det bäst för branscher som Bok- och pappershandeln, Elektronikhandel samt Klädhandeln. I andra änden av skalan hittar vi Guldsmedshandeln, Skohandeln och Färghandeln.

Enligt HUI Research ligger tillväxten hittills i år i linje med helårsprognosen. Hösten kommer att bjuda på starka jämförelsetal från förra året men trots det tror HUI på positiva siffror även senare under året. I slutet av september kommer HUI med en ny konjunkturrapport med uppdaterade prognoser.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842