Många e-handlar från Storbritannien

Lite drygt 20 procent av svenskarna handlade i utländska e-handelsbutiker under årets andra kvartal. Populärast var brittiska e-handelsbutiker.

Det är Postnord som i rapporten E-handel i Norden har tittat närmare på den nordiska befolkningens e-handelsvaror. Rapporten visar bland annat att omkring 40 procent av de svenskar som under andra kvartalet handlade från utländska e-handelsbutiker gjorde det i brittiska e-handelsbutiker. På listans andra plats placerade sig USA (29%) och därefter följde Tyskland (27%) och Kina (25%). Främst shoppade de Kläder/skor (32%), Hemelektronik (17%) och Media (17%). Nio procent handlade Sport- och fritidsartiklar.

Sammanlagt e-handlade sju av tio nordbor från inhemska eller utländska e-butiker under perioden april-juni. Värdet på varorna uppgick till 33 miljarder kronor. Flitigast att handla på nätet var norrmännen, 71 procent av norrmännen e-handlade under förra kvartalet. Motsvarande siffror för Sverige, Danmark och Finland var 70 procent, 70 procent respektive 59 procent.

– Andelen nordiska e-handelskonsumenter som handlar från utländska sajter ökar något under kvartalet. Allt fler nationella e-handelsföretag satsar på att expandera sin verksamhet till övriga nordiska länder, samtidigt som utomnordiska aktörer expanderar till den nordiska marknaden. Det innebär att det blir lättare för konsumenterna att nå ett bredare utbud till lägre priser vilket driver e-handelns tillväxt ytterligare, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord, i ett pressmeddelande.