Adidas ny huvudsponsor till Midnattsloppet

Adidas fortsätter sin satsning på löpning och tar över som huvudsponsor för Midnattsloppet. Nu är de med i tre av Sveriges största löpartävlingar.

Midnattsloppet har under många år varit Nikes stora event mot löparna men nu tar Adidas över som huvudsponsor. De går in som partner från 1 november i år och avtalet gäller till och med 2020.

– Vi riktar oss till en ung urban målgrupp inom löpning med fokus på tjej och Midnattsloppet känns mitt i prick för vår positionering. Dessutom är det ett fantastiskt roligt, populärt och helt unikt lopp, säger Jonas Carlström, sponsringschef på Adidas.

Midnattsloppet har i år slagit rekord med över 40 000 startande i Stockholm och dessutom arrangeras Midnattsloppet i Malmö, Göteborg och Helsingfors. Det unika med Midnattsloppet är att det springs kvällstid och satsningen på att göra det till en upplevelse inte bara för löparna utan även för publiken genom att blanda in liveuppträdanden längs bansträckningen. Distansen på 10 km gör dessutom att väldigt många kan vara med.

Adidas plan är att direkt knyta deras löparcommunity Adidas Tribes till Midnattsloppet.

– Vi gillar och ser fram emot Adidas engagemang och inställning i att hitta glädjen i löpning tillsammans med andra, det är det hela Midnattsloppet bygger på, att man gör det tillsammans och kan dela glädjen, säger Göran Qvarfordt, VD Midnattsloppet Nordic AB.

Förutom Midnattsloppet är Adidas även huvudsponsor av Göteborgsvarvet, världens största halvmara, och Lidingöloppet, världens största terränglopp, så det har nu ett bra grepp om den svenska löparmarknaden.

Stadium fortsätter och förlänger sitt partnerskap med Midnattsloppet och kommer att jobba tajt ihop med Adidas för att Midnattsloppet ska fortsätta att utvecklas.