Haglöfs ökar och satsar på hållbarhet

Haglöfs ökar och satsar på hållbarhet

Publicerad

Outdoorföretaget Haglöfs ökade sin försäljning med 5 procent under 2013. Rörelseresultat minskade dock med nästan 70 procent.

Enligt Haglöfs är det lågkonjunkturen i Europa och den globala finansiella oron i kombination med en stark svensk valuta som har haft en dämpande effekt på både omsättning och rörelseresultat. Siffrorna är dock fortsatt positiva även om de inte nådde de uppsatta målen. Omsättningen uppgick under 2013 till 724,5 miljoner kronor och rörelseresultatet skrevs till 14,9 miljoner kronor.

Sett till region ökar företaget mest i Asien men även Haglöfs andra region (Europa) uppvisar tillväxt. Sett till segment är det affärsområdet skor som har högst tillväxt. Butiksbeståndet utökades med två butiker i Japan, två butiker i Norge samt en i Danmark och Haglöfs har nu totalt nio egna butiker. Utöver det finns det cirka 30 Haglöfsbutiker i Kina, Sydkorea, Frankrike och Italien som drivs av samarbetspartners.

Under 2013 fortsatte även arbetet med att bli ett ännu hållbarare varumärke. Med start hösten 2014 ska Haglöfs märka de produkter som kommit allra längst hållbarhetsmässigt med företagets Take Care-symbol. Detta för att ge konsumenterna chansen att göra ett aktivt hållbarhetsval i butik. Från och med säsongen 2016 ska samtliga Haglöfs produkter utvecklas mot att vara Take Care-produkter.

Några hållbarhetsmål och hur långt företaget har kommit:

 

Hållbarhetsmål 2015 Status 2013

50% av alla sålda produkter inom Clothing

ska vara tillverkade i återvunna material
32%
 

80% av alla sålda produkter inom Clothing

ska vara bluesign-produtker
 57%
 

50% av alla sålda produkter inom Hardware

ska vara tillverkade i bluesign-godkända

och/eller återvunna material
 22%
 

40% av alla sålda produkter inom Footwear

ska vara tillverkade i återvunna material
 0%
 

90% av Haglöfs totala produktionsvolym hos

företagets producenters produktionsanläggningar

ska vara genomlysta inom ramen för FWF*
 79%

* Fair Wear Foundation

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

2 kommentarer

Jan.jonsson@future.se: Mycket förvånande att Marcus inte med ett enda ord, skänker alla leverantörer som fått ta stora avskrivningar av fordringar, en enda tanke. Istället nämner han att det inte är någon idé att ägarna...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842