Outdoorföretaget Haglöfs ökade sin försäljning med 5 procent under 2013. Rörelseresultat minskade dock med nästan 70 procent.
Enligt Haglöfs är det lågkonjunkturen i Europa och den globala finansiella oron i kombination med en stark svensk valuta som har haft en dämpande effekt på både omsättning och rörelseresultat. Siffrorna är dock fortsatt positiva även om de inte nådde de uppsatta målen. Omsättningen uppgick under 2013 till 724,5 miljoner kronor och rörelseresultatet skrevs till 14,9 miljoner kronor.
Sett till region ökar företaget mest i Asien men även Haglöfs andra region (Europa) uppvisar tillväxt. Sett till segment är det affärsområdet skor som har högst tillväxt. Butiksbeståndet utökades med två butiker i Japan, två butiker i Norge samt en i Danmark och Haglöfs har nu totalt nio egna butiker. Utöver det finns det cirka 30 Haglöfsbutiker i Kina, Sydkorea, Frankrike och Italien som drivs av samarbetspartners.
Under 2013 fortsatte även arbetet med att bli ett ännu hållbarare varumärke. Med start hösten 2014 ska Haglöfs märka de produkter som kommit allra längst hållbarhetsmässigt med företagets Take Care-symbol. Detta för att ge konsumenterna chansen att göra ett aktivt hållbarhetsval i butik. Från och med säsongen 2016 ska samtliga Haglöfs produkter utvecklas mot att vara Take Care-produkter.
Några hållbarhetsmål och hur långt företaget har kommit:
Hållbarhetsmål 2015 | Status 2013 |
50% av alla sålda produkter inom Clothing ska vara tillverkade i återvunna material |
32% |
80% av alla sålda produkter inom Clothing ska vara bluesign-produtker |
57% |
50% av alla sålda produkter inom Hardware ska vara tillverkade i bluesign-godkända och/eller återvunna material |
22% |
40% av alla sålda produkter inom Footwear ska vara tillverkade i återvunna material |
0% |
90% av Haglöfs totala produktionsvolym hos företagets producenters produktionsanläggningar ska vara genomlysta inom ramen för FWF* |
79% |
* Fair Wear Foundation