Kanonavtal för Manchester United

Adidas är Manchester Uniteds nya tröjsponsor. Men det kostade skjortan.

Det blir allt vanligare att astronomiska summor är inblandade när de europeiska toppfotbollslagen sluter nya sponsoravtal med sportleverantörer. För några månader sedan tecknade till exempel Arsenal ett femårigt avtal med Puma som ger klubben 1,6 miljarder kronor.

Det är dock ingenting mot Manchester Uniteds nyligen påskrivna avtal med Adidas. Klubben har samarbetat med Nike under de senaste 13 åren och ska enligt uppgift ha haft funderingar på att förlänga avtalet när Adidas dök upp vid förhandlingsbordet med spenderarbyxorna på. Avtalet är skrivet på tio år och är värt makalösa 8,7 miljarder kronor vilket är rekord i de här sammanhangen.

Avtalet börjar gälla från och med säsongen 2015/2016 och enligt Adidas vd Herbert Hainer är företaget glada över att samarbeta med Manchester United, ”en av de mest framgångsrika och mest älskade fotbollsklubbarna i världen”.