Thule knoppar av och breddar

Thule knoppar av och breddar

Publicerad

Thule har beslutat sig för att renodla verksamheten och knoppar av företagets dragkroksdivision. Samtidigt breddar företaget sitt ryggsäcksutbud ordentligt.

I våras sålde Thule sin släpvagnsverksamhet och nyligen fattade styrelsen beslut om att knoppa av dragkroksdivisionen som har legat i koncernen sedan 2006. Enligt koncernchef Magnus Welander handlar det om att Thule vill renodla sin verksamhet.

– Vi vill fokusera på det vi är bäst på, dvs rikta oss mot aktiva konsumenter som vill ta med sig sina grejer. Därför knoppar vi av dragkroksverksamheten, säger Magnus Welander, koncernchef Thule.

Kvar i Thule blir klassiska Thuleprodukter som takräcken, takboxar, cykelhållare, kajakhållare men också nyare produktområden som barnvagnar, cykelbarnstolar, cykelväskor, cykeltransportväskor, kameraryggsäckar samt en del nya produktområden. På Outdoor Messe i Friedrichshafen lanserade Thule flera olika vandringsryggsäckar, bärstolar samt olika typer av skydd för elektronik. På Ispo nästa år fortsätter sortimentsbreddningen med lansering av skidryggsäckar. Det slutar dock inte där.

– Vi har redan en femårsplan för våra produktsläpp och vi kommer att ha allt vad du kan tänka dig inom ryggsäckar, säger Magnus Welander.

Magnus Welander

Trots den tuffa konkurrensen på ryggsäcksmarknaden tror han att Thule har goda chanser att slå sig in ordentligt. Kunniga personer med lång erfarenhet från branschen har anställts och det i kombination med Thules kunnande om hur man avlastar vikt, tror Magnus Welander kommer att innebära en konkurrensfördel.

– Man ska alltid ha otrolig respekt för duktiga företag och duktiga varumärken. Men vi är inte bara outdoor. Vi har väldigt vassa utvecklingsingenjörer och är duktiga på teoretisk, teknisk testning av avlastning. Vi kommer inte att bli en av de stora snabbt men om vi inte hade trott att vi skulle vara en av de stora om fem–tio år så hade vi inte börjat tillverka ryggsäckar. Vi kommer fortsätta investera, utveckla och jobba på hårt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842