Outnorth lanserar eget varumärke

Näthandelsföretaget Outnorth lanserar ett eget varumärke, Urberg. Företaget kommer inte att tillverka kompletta serier av kläder utan fyller istället luckor i marknaden.

Arbetet med Urberg har pågått redan i över ett år. På Outnorth hade ledningen identifierat att det fanns ”luckor” på marknaden där det saknades en produkt inom ett visst segment eller inom en viss priskategori. När företaget identifierat behovet anlitade man designers både inhouse och externt för att plocka fram produkter som man ansåg behövdes i sortimentet.

– Vår avsikt är inte att gå ut och konkurrera med våra befintliga varumärken. Vad vi gör är att identifiera hål i marknaden och sedan producera produkter som fyller de luckorna, säger Lars Nykvist,vd för Outnorth.

Redan från första början har konsumenterna visat intresse för de nya produkterna. Urberg är redan nu bland de tre största varumärkena för Outnorth. Med namnet Urberg vill Outnorth också markera att det handlar om ett stabilt och hållbart varumärke. Dessa två ledord tillämpas också i tillverkningsprocessen så att sortimentet byggs upp på basprodukter med lång livstid. Dessutom är Urberg anslutet till ”1% for the Planet” kampanjen där minst en procent av intäkterna läggs på externa hållbarhetsfrågor.