Adidas är fortfarande störst på sportkläder

Adidas är fortfarande världens största sportkonfektionsföretag men Nike närmar sig snabbt. Av de stora varumärkena var det Under Armour som ökade allra mest.

Sporting Goods Intelligence har släppt sin årliga statistik över den globala sportkonfektionsförsäljningen. Totalt ökade försäljningen 2013 med  1,8 procent trots att de två största aktörerna – Adidas och Nike – backade. Mätt i kronor såldes det förra året sportkonfektion i distributionsledet för nästan 500 miljarder kronor. Den siffran kan snudd på dubbleras för att få värdet i butiksledet.

Adidas Group är fortfarande det största klädmärket nmed en försäljning på 52,1 miljard kronor men det tappade 4,3 procent i försäljning och därför närmade sig Nike Inc som bara tappade 0,3 procent. VF Corp med bland annat The North Face och Vans är trygg på sin tredjeplats med 37,5 miljarder kronor i omsättning följt av Gildan och Under Armour.

Mest av alla ökade Fila (+38 %) och av de stora företagen gick det bäst för Under Armour (+32 %) och VF Corp (+32 %). I andra riktningen så tappad Goldwin mest (–20 %) följt av Billabong (–13 %) och Mizuno (–12 %).

Adidas är fortfarande störst på sportkläder