Adidas ny Bluesignmedlem

Sportleverantörerna fortsätter ansluta sig till Bluesign. Senast in i miljögemenskapen är Adidas Group.

Allt sedan schweiziska Bluesign Technologies grundades 2000 har företaget strävat efter att ta fram standarder som ska hjälpa textilproducenter att tillverka textilier med så lite kemikalier, vattenanvändning och energiåtgång som möjligt. När nu världens näststörsta sportleverantör har beslutat sig för att börja använda Bluesigns oberoende miljöcertifieringsstandarder är det givetvis oerhört positivt sett ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Under flera år har Adidas Group arrangerat ledarskapsprogram för kemikaliehantering. Partnerskapet med Bluesign Technologies kommer att ta vårt program till nästa nivå, säger Franke Henke, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Adidas Group, i ett uttalande.

Tack vare partnerskapet får Adidas Groups alla underleverantörer runt om i världen till exempel tillgång till the Bluefinder, en avancerad sökmotor med information om vilka färgämnen och kemikalier som är godkända av Bluesign.

Bluesignmedlemmar i urval: Nike, Patagonia, Helly Hansen, Klättermusen, Houdini, Haglöfs och Deuter.