ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Henrik Zetterberg är en av Warriors NHL-spelare.
Warrior storsatsar på europeisk hockey. Nyligen skrev företaget ett treårigt samarbetsavtal med nya turneringen Champions Hockey League.
Champions Hockey League (CHL) är en vidareutveckling av turneringen European Trophy som spelades mellan 2006 och 2013. Precis som fotbollens turnering med samma namn samlar Champions Hockey League Europas bästa klubblag. De 26 lag som grundade turneringen är dock alltid garanterade en plats.
Avtalet med Warrior träder i kraft när turneringen inleds i augusti och innebär att samtliga lag kommer att spela med handskar, matchtröjor, byxor och hjälmar från Warrior. Även domare samt respektive lags ledarstab kommer att bära Warriorkläder.
– Vi har skyndat långsamt med etableringen av Warrior i Sverige. Vi vet att produkterna håller yttersta klass och antalet NHL-spelare som använder våra produkter har ökat dramatiskt. Vårt strategiska fokus i Sverige har varit att bygga upp Warrior i butik tillsammans med starka återförsäljare innan en eventuell satsning på klubbförsäljning. Hittills har det varit rätt beslut men samtidigt som vi växer så behöver vi öka synligheten av varumärket. Avtalet med CHL kommer således rätt i tid och ger oss en naturlig övergång mot klubb, samtidigt som det är väldigt positivt ur marknadsföringsaspekt, säger Alexander Bergström, ansvarig för Warrior hos svenska distributören Active Sportswear, i ett pressmeddelande.
Årets turnering inleds i augusti och avslutas i februari nästa år. Sammanlagt 44 lag från Sverige, Finland, Schweiz, Tjeckien, Tyskland, Österrike, Italien, England, Frankrike, Danmark, Slovakien och Norge deltar i turneringen. De svenska lag som medverkar i Champions Hockey League är Djurgården, Frölunda, Färjestad, HV71, Luleå, Skellefteå, Linköping och Växjö. Samtliga "svenskmatcher" kommer att sändas av SVT.
Warrior kommer att producera ett omfattande produktprogram som kommer finnas tillgängligt för de svenska återförsäljarna.
För första gången öppnar Sportamore upp för handel utanför Norden. Första marknad att lanseras blir Frankrike. Sportfack har fått en kommentar av vd Johan Ryding.
Björn Borgs retrokollektion med artisten Robyn har nu börjat rulla ut i butiksnätet. Stadium är den enda sportåterförsäljaren med rätt att sälja kläderna.
Det forsätter hända saker inom en het cykelbransch. SGN Group, den finska ägaren till Sportringen och Team Sportia, lanserar nu Bike Nation, ett koncept som är tänkt att samla koncernens alla butiker som kan erbjuda cykelexpertis med högt ställda krav.
Nordiska Textilakademin nystartar utbildningen Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion på Campus Åre, nu till våren.
Den australiensiska kompressionsspecialisten 2XU har skrivit ett nytt samarbetsavtal för den kommande säsongen med allsvenska toppklubben Malmö FF.
Skoföretaget Merrell har tecknat ett långsiktigt partnerskap med Tough Viking för alla loppen i Norden. Satsningen ingår i Merrells koncept "Nature´s gym".
De stora handelsplatsernas tid är inte helt förbi. När Västsverige storsatsar på ett 39 000 kvadratmeter stort område för shopping i mars finns Team Sportia med i satsningen.
Fair Wear Foundation som arbetar för schysta arbetsförhållanden vid tillverkning av konfektion har flyttat upp Ortovox till sin högsta nivå, "leader". Men stiftelsen tipsar om fler åtgärder för Ortovox arbete.
Svenskt Sportforum korar varje år Årets affärskvinna inom sport och outdoor. I år är det fyra finalister som har chans att vinna titeln. Allt avgörs under årets stora branschkväll den 9 april på Haymarket i Stockholm.
Tensons digitala kampanj "Tenson is looking for mediocre skiers" har hittills lockat drygt 30 000 personer (uppdaterad siffra) att söka. I potten ligger en skidsemester i Idre Fjäll.
Cafés modechef Daniel Lindström råkar vara en hängiven löpare. Nu i februari lanserar han och Björn Borg en limiterad träningskollektion.
Totalt 23 produkter var nominerade i Scandinavian Outdoor Award och norska Devold kammade hem den tyngsta SOG-kategorin under Ispo, för sitt teknologiska underställ i merinoull.
Samarbetet löper under de kommande åren och samtliga funktionärer som hjälper till med tävlingen kommer att bära New Balance kläder med start från i år, 2019.
Helsingfors blir första europeiska stad som kör paketleveranser med hjälp av drönare. De kommer att utföras av Googleföretaget Wing och ska kunna leverera paket upp till 1,5 kilo.
Stadiums egna varumärke SOC fortsätter samarbetet med yoginin Josefine Bengtsson. Den nya kollektionen som lanseras nu i dagarna satsar på hållbarhet och fler färger.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!