Fortsatt tillväxt i sportbranschen

För andra månaden i rad ökar försäljningen i sportbranschen. Tillväxten mattas dock något jämfört med föregående månad.

Sportbranschen har inlett 2014 bra och visade upp fin tillväxt i både januari och mars men backade något i februari. I april fortsatte den goda trenden, låt vara med lägre tillväxttal. Gissningsvis drev den tidiga våren traditionell aprilförsäljning till mars månad istället.

I löpande priser ökade försäljningen med 1,5 procent jämfört med samma månad förra året. I fasta, kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med 9 procent. Den ackumulerade tillväxten hittills i år i löpande respektive fasta, kalenderkorrigerade priser är 5,4 procent och 10,2 procent.

För detaljhandeln som helhet blev april en bra handelsmånad. I löpande priser ökade försäljningen med 6,8 procent och i fasta, kalenderkorrigerade priser ökade den med 5,7 procent. Bäst gick det för branscher som Järn- och Bygghandeln, Heminredningshandeln och Möbelhandeln. I andra änden av skalan återfanns branscher som Leksakshandeln och Skohandeln.

Enligt HUI Research är utfallet i april det starkaste under en enskild månad sedan mars 2010. Utvecklingen under årets första månader ligger i linje med HUI:s helårsprognos som är satt till 3 procent.